Sosiolog med interesse for kjønnsdeling i utdanning og arbeidsmarked
Sara Seehuus har en mastergrad i sosiologi fra Universitetet i Oslo, og har nylig levert Ph.D. i profesjonsstudier ved OsloMet – Storbyuniversitetet. Hennes forskningsinteresser favner blant annet kjønnsdelte utdanningsvalg og arbeidsmarkedskonsekvenser av kjønnsforskjeller i utdanning.
Seehuus’ avhandling omhandler faktorer som kan bidra til å fremme eller motvirke kjønnsdelte utdanningsvalg, og bygger på analyser av både registerdata og survey-eksperimenter.
Emneord:
Arbeid,
Likestilling
Publikasjoner
-
Seehuus, Sara Marie Jorunn (2019). Social class background and gender-(a)typical choices of fields of study in higher education. British Journal of Sociology.
70(4), s 1349- 1373 . doi:
10.1111/1468-4446.12668
-
Seehuus, Sara Marie Jorunn & Reisel, Liza (2017). Betydningen av sosial bakgrunn for kjønnsdeling i høyere utdanning. Tidsskrift for samfunnsforskning.
58(3), s 284- 310 . doi:
10.18261/ISSN.1504-291X-2017-03-02
Fulltekst i vitenarkiv.
Vis sammendrag
Både i Norge og andre vestlige land er det dokumentert en tydelig nedgang i kjønnssegregeringen mellom fag i høyere utdanning på 1970- og 80-tallet. Denne trenden har siden stagnert, og artikkelen omhandler sammenhengen mellom denne stagnasjonen og den samtidige økningen av antallet studieplasser i høyere utdanning. Ved bruk av registerdata for perioden 1977 til 2011, stiller vi spørsmålet om det var på grunn av utdanningsekspansjonen, som brakte flere studenter med lavere sosial bakgrunn inn i høyere utdanning, at kjønnssegregeringen mellom fag stagnerte på 1990-tallet. Sosiologisk teori gir grunnlag for å forvente at personer med lavere sosial bakgrunn er mer tilbøyelige til å gjøre kjønnstradisjonelle utdanningsvalg enn personer med høyere sosial bakgrunn. Resultatene bekrefter at lav sosial bakgrunn er forbundet med kjønnstradisjonelle utdanningsvalg for kvinner i perioden 1977 til 2011, mens sammenhengen ikke er like entydig for menn. Analysene viser likevel at stagnasjonen i desegregeringstrenden ikke kan forklares av at flere personer med lav sosial bakgrunn tok høyere utdanning, til tross for at kjønnsdelingen i utdanningsvalg gjennomgående er høyere blant personer med lav sosial bakgrunn. Dette skyldes at den relative andelen studenter med lav sosial bakgrunn i høyere utdanning har vært nærmest uendret, til tross for at antallet studenter med lav sosial bakgrunn har økt.
Se alle arbeider i Cristin
-
Frøjd, Elise Koppang; Seehuus, Sara Marie Jorunn & Messel, Jan (2018, 23. mars). – Det er guttene som må begynne å velge utradisjonelt. [Fagblad].
Forskning.no.
-
Frøjd, Elise Koppang; Seehuus, Sara Marie Jorunn & Messel, Jan (2018, 29. januar). - Menn kan endre at utdanningssystemet er kjønnsdelt.. [Internett].
Viten og praksis.
-
Seehuus, Sara Marie Jorunn & Reisel, Liza (2017). Horizons of opportunity: Unpacking the logics of gendered educational choices.
Se alle arbeider i Cristin
Publisert 15. mai 2017 10:19
- Sist endret 22. mars 2021 14:38