Sociologist with an interest in gender differences in education and the labor market
Sara Seehuus holds a master’s degree from the University of Oslo, and has submitted her Ph.D. thesis at the Centre for the Study of Professions at Oslo Metropolitan University. Her research interests include gendered educational choices, as well as the labour market consequences of gender differences in education.
Seehuus has mainly worked with quantitative data from administrative registers, and survey experiments.
Tags:
Gender Equality,
Working Life
Publications
-
Seehuus, Sara Marie Jorunn (2019). Social class background and gender-(a)typical choices of fields of study in higher education. British Journal of Sociology.
70(4), s 1349- 1373 . doi:
10.1111/1468-4446.12668
-
Seehuus, Sara Marie Jorunn & Reisel, Liza (2017). Betydningen av sosial bakgrunn for kjønnsdeling i høyere utdanning. Tidsskrift for samfunnsforskning.
58(3), s 284- 310 . doi:
10.18261/ISSN.1504-291X-2017-03-02
Full text in Research Archive.
Show summary
Både i Norge og andre vestlige land er det dokumentert en tydelig nedgang i kjønnssegregeringen mellom fag i høyere utdanning på 1970- og 80-tallet. Denne trenden har siden stagnert, og artikkelen omhandler sammenhengen mellom denne stagnasjonen og den samtidige økningen av antallet studieplasser i høyere utdanning. Ved bruk av registerdata for perioden 1977 til 2011, stiller vi spørsmålet om det var på grunn av utdanningsekspansjonen, som brakte flere studenter med lavere sosial bakgrunn inn i høyere utdanning, at kjønnssegregeringen mellom fag stagnerte på 1990-tallet. Sosiologisk teori gir grunnlag for å forvente at personer med lavere sosial bakgrunn er mer tilbøyelige til å gjøre kjønnstradisjonelle utdanningsvalg enn personer med høyere sosial bakgrunn. Resultatene bekrefter at lav sosial bakgrunn er forbundet med kjønnstradisjonelle utdanningsvalg for kvinner i perioden 1977 til 2011, mens sammenhengen ikke er like entydig for menn. Analysene viser likevel at stagnasjonen i desegregeringstrenden ikke kan forklares av at flere personer med lav sosial bakgrunn tok høyere utdanning, til tross for at kjønnsdelingen i utdanningsvalg gjennomgående er høyere blant personer med lav sosial bakgrunn. Dette skyldes at den relative andelen studenter med lav sosial bakgrunn i høyere utdanning har vært nærmest uendret, til tross for at antallet studenter med lav sosial bakgrunn har økt.
View all works in Cristin
-
Frøjd, Elise Koppang; Seehuus, Sara Marie Jorunn & Messel, Jan (2018, 23. mars). – Det er guttene som må begynne å velge utradisjonelt. [Fagblad].
Forskning.no.
-
Frøjd, Elise Koppang; Seehuus, Sara Marie Jorunn & Messel, Jan (2018, 29. januar). - Menn kan endre at utdanningssystemet er kjønnsdelt.. [Internett].
Viten og praksis.
-
Seehuus, Sara Marie Jorunn & Reisel, Liza (2017). Horizons of opportunity: Unpacking the logics of gendered educational choices.
View all works in Cristin
Published May 19, 2017 4:33 PM
- Last modified Mar. 22, 2021 2:39 PM