Sosiolog med interesse for kjønnsdeling i utdanning og arbeidsmarked
Sara Seehuus har en mastergrad i sosiologi fra Universitetet i Oslo, og en Ph.D. i profesjonsstudier fra OsloMet – Storbyuniversitetet. Hennes forskningsinteresser favner blant annet kjønnsdelte utdanningsvalg og arbeidsmarkedskonsekvenser av kjønnsforskjeller i utdanning.
Seehuus’ avhandling omhandler faktorer som kan bidra til å fremme eller motvirke kjønnsdelte utdanningsvalg, og bygger på analyser av både registerdata og survey-eksperimenter.
Emneord:
Arbeid,
Likestilling
Publikasjoner
-
Seehuus, Sara Marie Jorunn
(2021).
Gender differences and similarities in work preferences: Results from a factorial survey experiment.
Acta Sociologica.
s. 1–21.
doi:
10.1177/00016993211060241.
Fulltekst i vitenarkiv
Vis sammendrag
Despite increased gender equality in many arenas in most of the Western world, women and men continue to choose different educational paths; this is one reason for the persistent gender segregation in the labour market. Cultural and economic explanations for occupational gender segregation both contend that gendered career choices reflect gendered preferences. By analysing data from a multifactorial survey experiment conducted in Norway, designed to isolate the preferences for occupations from preferences for job attributes with which occupation is often correlated: pay; type of position; and amount of work, this article examines whether and to what extent boys and girls who have not yet entered the labour market have different preferences for different work dimensions. The study shows some gender differences in occupational preferences, while also demonstrating similarities in boys’ and girls’ preferences for work dimensions, such as pay and working hours. This indicates that attributes tested by the experiment, which are typically associated with gendered occupations, cannot independently explain why boys and girls tend to have divergent occupational preferences. Importantly, however, the results suggest that boys’ reluctance to undertake some female-typed occupations might be reduced if they did not pay less than male-typed occupations requiring the same level of education.
-
Myklebust, Runa Brandal; Seehuus, Sara Marie Jorunn & Strømme, Thea Bertnes
(2021).
Betydningen av kjønn og skoleprestasjoner for utdannings- og arbeidsmarkedsutfall.
I Krumsvik, Rune Johan (Red.),
Hva vet vi om skoleprestasjoner? Ulike perspektiver på skolegang og skoleprestasjoner.
Fagbokforlaget.
s. 229–245.
-
-
Seehuus, Sara Marie Jorunn & Reisel, Liza
(2017).
Betydningen av sosial bakgrunn for kjønnsdeling i høyere utdanning.
Tidsskrift for samfunnsforskning.
58(3),
s. 284–310.
doi:
10.18261/ISSN.1504-291X-2017-03-02.
Fulltekst i vitenarkiv
Vis sammendrag
Både i Norge og andre vestlige land er det dokumentert en tydelig nedgang i kjønnssegregeringen mellom fag i høyere utdanning på 1970- og 80-tallet. Denne trenden har siden stagnert, og artikkelen omhandler sammenhengen mellom denne stagnasjonen og den samtidige økningen av antallet studieplasser i høyere utdanning. Ved bruk av registerdata for perioden 1977 til 2011, stiller vi spørsmålet om det var på grunn av utdanningsekspansjonen, som brakte flere studenter med lavere sosial bakgrunn inn i høyere utdanning, at kjønnssegregeringen mellom fag stagnerte på 1990-tallet. Sosiologisk teori gir grunnlag for å forvente at personer med lavere sosial bakgrunn er mer tilbøyelige til å gjøre kjønnstradisjonelle utdanningsvalg enn personer med høyere sosial bakgrunn. Resultatene bekrefter at lav sosial bakgrunn er forbundet med kjønnstradisjonelle utdanningsvalg for kvinner i perioden 1977 til 2011, mens sammenhengen ikke er like entydig for menn. Analysene viser likevel at stagnasjonen i desegregeringstrenden ikke kan forklares av at flere personer med lav sosial bakgrunn tok høyere utdanning, til tross for at kjønnsdelingen i utdanningsvalg gjennomgående er høyere blant personer med lav sosial bakgrunn. Dette skyldes at den relative andelen studenter med lav sosial bakgrunn i høyere utdanning har vært nærmest uendret, til tross for at antallet studenter med lav sosial bakgrunn har økt.
Se alle arbeider i Cristin
-
Seehuus, Sara Marie Jorunn
(2021).
Nils Olav (24) går mot strømmen. Han er mannlig sykepleier.
[Internett].
Dagen.
-
Seehuus, Sara Marie Jorunn
(2021).
De fleste velger tradisjonelt, men Åsgeir (37) valgte helt annerledes.
[Internett].
NRK.
-
Frøjd, Elise Koppang; Seehuus, Sara Marie Jorunn & Messel, Jan
(2018).
– Det er guttene som må begynne å velge utradisjonelt.
[Fagblad].
Forskning.no.
-
Frøjd, Elise Koppang; Seehuus, Sara Marie Jorunn & Messel, Jan
(2018).
- Menn kan endre at utdanningssystemet er kjønnsdelt.
[Internett].
Viten og praksis.
-
Seehuus, Sara Marie Jorunn & Reisel, Liza
(2017).
Horizons of opportunity: Unpacking the logics of gendered educational choices.
Se alle arbeider i Cristin
Publisert 15. mai 2017 10:19
- Sist endret 6. mai 2022 16:16