English version of this page
Pågående prosjekt

Determined to succeed? Maturation, Motivation and Gender Gaps in Educational Achievement

Prosjektperiode Januar 2019–april 2025
Oppdragsgiver Norges forskningsråd
Prosjektnr. 10295 / NFR: 283603
Prosjektleder Liza Reisel
gutt og jente på skolebenken

Foto: Colourbox.com.

Prosjektbakgrunn

I Norge og de fleste industrialiserte land, gjør jenter det bedre på skolen enn gutter. Unge kvinner får bedre karakterer, fullfører videregående skole i større grad og har større sannsynlighet for å ta høyere utdanning enn unge menn. I dag er rundt 60 prosent av studentene ved de fleste universiteter i Norge kvinner.

Prosjektmål

Prosjektet har som mål å øke kunnskapen om hvorfor jenter ser ut til å klare seg gjennomgående bedre i utdanningssystemet, slik at gutter blir «hengende etter» på skolen. Prosjektet kombinerer innsikter fra flere disipliner: sosiologi, økonomi, statsvitenskap og medisin. Vi studerer to mulige mekanismer som kan bidra til de nevnte kjønnsforskjellene – forskjeller i modenhet, og forskjeller i motivasjon – og undersøker hvordan disse spiller sammen med skolesystemet, arbeidsmarkedet og trekk ved studentene selv. Vi studerer også hvordan kjønnsforskjellene har endret seg over tid, og utviklingen av den politiske debatten om problemet.

Prosjektplan

Prosjektet er tredelt:

1. Modenhetssporet

I Del I, modenhetssporet, studerer vi i hvilken grad det faktum at jenter og gutter modnes ulikt i ungdomstiden kan bidra til å forklare kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner. Vi undersøker også i hvilken grad kjønnsforskjeller i modenhet ser ut til å påvirke utdanningsvalg ved overgangen til videregående skole, og mulige konsekvenser av disse kjønnsforskjellene for videre utdanningsløp og arbeidsmarkedsutfall.

2. Motivasjonssporet

I Del II, motivasjonssporet, studerer vi utdanning som investering, ved å benytte kryssnasjonale data om skoleprestasjoner og arbeidsmarkedsutfall. Vi undersøker i hvilken grad kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner kan forklares av systematiske forskjeller i hvor stor verdi gode karakterer har for gutter og jenter når de trer inn i det kjønnsdelte norske arbeidsmarkedet.

3. Historisk utvikling: Forskjeller og offentlig debatt

Del III analyserer utviklingen av nasjonale og internasjonale offentlige debatter om kjønnsforskjeller i utdanning, samt den historiske utviklingen av kjønnsforskjeller i utdanning i Norge fra tidlig 1900-tallet til i dag.

Prosjektet er også tilknyttet CORE – Senter for likestillingsforskning ved Institutt for samfunnsforskning.

Medieomtale

  • 02.02.2021: De fleste velger tradisjonelt, men Åsgeir (37) valgte helt annerledes, Sara Seehuus. NRK.no
  • 07.03.2021: Mannsdominert yrke - Jeg skulle bli frisør, men endte som blikkenslager, Liza Reisel. KK
  • 08.04.2021: Tidlig pubertet, bedre på skolen, Fartein Ask Torvik. Ekko/Nyhetsmorgen
  • 20.07.2021: Nils Olav (24) går mot strømmen. Han er mannlig sykepleier, Sara Seehuus. Dagen
  • 08.03.2022: Ni av ti i Theas bransje er menn, Liza Reisel. Avisa Oslo
  • 30.03.2022: Han har en av landets best betalte jobber. Se i hvilke 100 yrker du tjener mest, Sara Seehuus. Aftenposten
  • 10.08.2022: Jenter har vært i klart flertall i høyere utdanning de siste 20 årene, Sara Seehuus. Khrono
  • 25.08.2022: Lemet Máhtte (21) håper flere mannlige forbilder på kvinnedominerte utdanninger, Sara Seehuus. NRK.no
  • 01.09.2022: Mannsutvalget skal prøve å løse "gutteproblemet" i høyere utdanning, Liza Reisel. Khrono
  • 14.11.2022: Ulikhet i skoleprestasjoner: – Veldig vanskelig å forklare bort kjønn, Fartein Ask Torvik. Morgenbladet
  • 16.11.2022: Hva om jenter for bedre karakterer fordi de må?, Liza Reisel. Morgenbladet
  • 29.11.2022: – Man kan få inntrykk av at nå er det gutta som er taperne i samfunnet, Mari Teigen. Morgenbladet
  • 24.03.2023: Feil om gutter og tidlig død, Liza Reisel. Morgenbladet
  • 31.03.2023: Nyanser i gutteforskningen, Liza Reisel. Morgenbladet
  • 07.08.2023: Studier med guttepoeng er tredoblet, Liza Reisel. Klassekampen
  • 31.08.2023: Er kjønnskvoter blitt stuerent?, Liza Reisel. Kifinfo.no
  • 01.09.2023: Norge har ikke lenger et av de mest kjønnsdelte arbeidsmarkedene i Europa., Erling Barth, Liza Reisel og Kjersti Misje Østbakken. Dagens Næringsliv
     

 

Deltakere

DeltakerGrad TelefonE-post
Sara Cools Forsker I Ph.d. 984 96 736 sara.cools@samfunnsforskning.no
Cathrine Holst Professor, bistilling Ph.d. 415 28 831 cathrine.holst@ifikk.uio.no
Liza Reisel Forsker I Ph.d. 975 71 460 liza.reisel@samfunnsforskning.no
Marianne Røed Forsker I Dr. polit. 480 39 594 marianne.roed@samfunnsforskning.no
Pål Schøne Forsker I Dr. polit. 986 22 125 pal.schone@samfunnsforskning.no
Sara Seehuus Forsker II (i permisjon) Ph.d. 934 08 292 sara.seehuus@samfunnsforskning.no
Mari Teigen Forsker I, Leder for CORE – Senter for likestillingsforskning Dr. polit. 482 07 137 mari.teigen@samfunnsforskning.no
Kjersti Misje Østbakken Forskningsleder, Arbeid og velferd Ph.d. 991 62 556 k.m.ostbakken@samfunnsforskning.no
Camilla Stoltenberg (Folkehelseinstituttet)
Per Magnus (Folkehelseinstituttet)
Andreas Kotsadam (Frischsenteret)
Jørgen Modalsli (Statistisk sentralbyrå)
Paul Attewell (City University of New York)
Atika Khurana (University of Oregon)

Publikasjoner

  • Holst, Cathrine & Teigen, Mari (2024). The “boy problem” in public policy. Politics & Policy. doi: 10.1111/polp.12570. Fulltekst i vitenarkiv
  • Reisel, Liza & Seehuus, Sara Marie Jorunn (2023). Unpacking the logics of gendered educational choices: 10th graders’ evaluation of appropriate educational tracks. Educational review (Birmingham). doi: 10.1080/00131911.2023.2182762. Fulltekst i vitenarkiv
  • Myklebust, Runa Brandal; Seehuus, Sara Marie Jorunn & Strømme, Thea Bertnes (2021). Betydningen av kjønn og skoleprestasjoner for utdannings- og arbeidsmarkedsutfall. I Krumsvik, Rune Johan (Red.), Hva vet vi om skoleprestasjoner? Ulike perspektiver på skolegang og skoleprestasjoner. Fagbokforlaget. s. 229–245.
  • Torvik, Fartein Ask; Flatø, Martin; McAdams, Tom A.; Colman, Ian; Silventoinen, Karri & Stoltenberg, Camilla (2021). Early Puberty Is Associated With Higher Academic Achievement in Boys and Girls and Partially Explains Academic Sex Differences. Journal of Adolescent Health. 69(3), s. 503–510. doi: 10.1016/j.jadohealth.2021.02.001. Fulltekst i vitenarkiv
  • Brandlistuen, Ragnhild Eek; Flatø, Martin; Stoltenberg, Camilla; Helland, Siri Saugestad & Wang, Mari Vaage (2020). Gender gaps in preschool age: A study of behavior, neurodevelopment and pre-academic skills. Scandinavian Journal of Public Health. s. 1–8. doi: 10.1177/1403494820944740.

Se alle arbeider i Cristin

  • Reisel, Liza (2023). Hvorfor velger gutter og jenter så ulikt og hva bidrar til endring?
  • Flatø, Martin; Bratsberg, Bernt Magne; Kotsadam, Andreas; Torvik, Fartein Ask; Røgeberg, Ole Jørgen & Stoltenberg, Camilla (2023). Ready for School? Effects on School Starters of Establishing School Psychology Offices in Norway. CESifo Working Papers.
  • Flatø, Martin (2023). Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og utdanning .
  • Stoltenberg, Camilla; Torvik, Fartein Ask & Flatø, Martin (2023). «Guttekrisen» kan ikke avlyses – hverken helt eller nesten. Dagens næringsliv.
  • Stoltenberg, Camilla; Torvik, Fartein Ask & Flatø, Martin (2023). Guttekrise? Søkelys på kjønn løser ikke alle problemer, men kanskje noen. Dagens næringsliv.
  • Flatø, Martin & Torvik, Fartein Ask (2023). Kjønnsforskjeller i modenhet .
  • Flatø, Martin (2023). Menn og det moderne arbeidslivet.
  • Flatø, Martin (2023). Forskning på gutters utfordringer i skolen: Årsaker, konsekvenser og tiltak.
  • Torvik, Fartein Ask; Flatø, Martin; Reme, Bjørn-Atle & Stoltenberg, Camilla (2023). Derfor forsker FHI på gutter i skolen. Stavanger Aftenblad. s. 30–30.
  • Torvik, Fartein Ask; Flatø, Martin & Stoltenberg, Camilla (2023). Derfor må fleksibel skolestart prøves ut. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
  • Flatø, Martin (2023). Strid om fleksibel skolestart. [TV]. NRK Dagsnytt 18.
  • Flatø, Martin (2023).  Ready for School? Effects on school starters of establishing school psychology offices in Norway.
  • Reisel, Liza (2023). Aspirations and gender segregation: how to better understand the gender gaps in academic performance.
  • Modalsli, Jørgen; Cools, Sara & Strøm, Marte (2023). Occupational change, income growth and inequality in Norway, 1980-2019 .
  • Seehuus, Sara Marie Jorunn (2023). Female Advantage or Compensation? Gender and Social Origin Differences in Returns to School Performance in Norway.
  • Seehuus, Sara & Myklebust, Runa Brandal (2023). Kjønnsdelte utdanningsvalg og mannsunderskuddet i høyere utdanning.
  • Seehuus, Sara (2023). Gutter trenger ikke å få like gode karakterer som jenter. [Internett]. Forskning.no.
  • Seehuus, Sara (2023). Enda skjevere kjønns­fordeling. — Regjeringen må ta dette på alvor. [Internett]. Khrono.
  • Seehuus, Sara (2023). Kjønnsdelte utdanningsvalg – endring og stabilitet.
  • Torvik, Fartein Ask; Reeves, Richard; Reisel, Liza; Flatø, Martin; Seehuus, Sara Marie Jorunn & Solli, Ingeborg Caroline Foldøy [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). Seminar on Men’s Equity: Education, Earnings, Health and Fertility.
  • Reisel, Liza (2023). Gender segregation in vocational education and training: The last frontier?
  • Reisel, Liza (2023). Uenighet om "guttekrise": Nye tall om kjønn og norsk arbeidsmarked. [Avis]. Morgenbladet.no.
  • Reisel, Liza & Seehuus, Sara (2023). Men’s and women’s earnings 1980-2020. Are gender gaps in education leaving men with less education behind?
  • Reisel, Liza & Seehuus, Sara Marie Jorunn (2023). Kjønn og inntekt: Konklusjonen blir den samme om vi ser på timelønn. Morgenbladet.
  • Reisel, Liza & Seehuus, Sara (2023). Likestillingsdebatten om gutter og menn er umoden. Dagens næringsliv.
  • Reisel, Liza (2023). Feil om gutter og tidlig død. Morgenbladet.
  • Reisel, Liza & Seehuus, Sara (2023). Kjønn og inntekt: Konklusjonen blir den samme om vi ser på timelønn. Morgenbladet.
  • Reisel, Liza (2023). Studier med guttepoeng er tredoblet. Klassekampen.
  • Barth, Erling; Reisel, Liza & Østbakken, Kjersti Misje (2023). Norge har ikke lenger et av de mest kjønnsdelte arbeidsmarkedene i Europa. Dagens næringsliv.
  • Reisel, Liza (2022). Hva betyr kjønnsdelte utdanningsvalg for det grønne skiftet?
  • Reisel, Liza (2022). Hvorfor velger gutter og jenter så ulikt og hva skal til for å få til endring?
  • Reisel, Liza (2022). Hva om jenter for bedre karakterer fordi de må? [Avis]. Morgenbladet.no.
  • Reisel, Liza (2022). Mannsutvalget skal prøve å løse "gutteproblemet" i høyere utdanning. [Internett]. Khrono.
  • Reisel, Liza & Seehuus, Sara Marie Jorunn (2022). Flere kvinner enn menn i høyere utdanning.
  • Reisel, Liza (2022). Ni av ti i Theas bransje er menn. [Internett]. Avisa Oslo.
  • Seehuus, Sara (2022). "Han har en av landets best betalte jobber. Se i hvilke 100 yrker du tjener mest". [Avis]. Aftenposten.
  • Seehuus, Sara (2022). Jenter har vært i klart flertall i høyere utdanning de siste 20 årene. [Internett]. Khrono.
  • Seehuus, Sara (2022). Lemet Máhtte (21) håper flere mannlige forbilder på kvinnedominerte utdanninger. [Internett]. NRK.
  • Teigen, Mari (2022). Menn i motvind. Dagsavisen.
  • Teigen, Mari (2022). Kvinners rettigheter og likestilling, forelesning på Utenriksdepartementets kurs.
  • Flatø, Martin (2022). Menns helse og utenforskap.
  • Teigen, Mari (2022). Man kan få inntrykk av at nå er det gutta som er taperne i samfunnet. Morgenbladet.
  • Torvik, Fartein Ask (2022). Ulikhet i skoleprestasjoner: – Veldig vanskelig å forklare bort kjønn. [Avis]. Morgenbladet.
  • Torvik, Fartein Ask (2022). Skolegang, psykisk helse og utenforskap med fokus på gutter.
  • Reisel, Liza (2021). Hva betyr kjønnsforskjeller i utdanning.
  • Reisel, Liza (2021). Hva betyr kjønnsdelte utdanningsvalg?
  • Flatø, Martin (2021). Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2021). Debatt om gutter, frafall og lesing.
  • Seehuus, Sara Marie Jorunn (2021). Nils Olav (24) går mot strømmen. Han er mannlig sykepleier. [Internett]. Dagen.
  • Teigen, Mari & Holst, Cathrine (2021). The boy problem in Swedish and Norwegian commission reports.
  • Reisel, Liza (2021). Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og det kjønnsdelte arbeidsmarkedet.
  • Reisel, Liza (2021). Mannsdominert yrke - Jeg skulle bli frisør, men endte som blikkenslager. [Tidsskrift]. KK.
  • Seehuus, Sara Marie Jorunn (2021). De fleste velger tradisjonelt, men Åsgeir (37) valgte helt annerledes. [Internett]. NRK.
  • Stoltenberg, Camilla (2021). Longitudinal data for gender, education and health.
  • Torvik, Fartein Ask (2021). Tidlig pubertet, bedre på skolen. Ekko/Nyhetsmorgen. [Radio]. NRK P2.
  • Torvik, Fartein Ask; Flatø, Martin & Stoltenberg, Camilla (2021). Det bør vekke bekymring at gutter gjør det dårligere i skolen. Forskning.no.
  • Flatø, Martin; Stoltenberg, Camilla & Torvik, Fartein Ask (2020). Lite fleksibelt fra Lied-utvalget. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
  • Flatø, Martin; Torvik, Fartein Ask & Stoltenberg, Camilla (2020). Gode utdanningsvalg krever modenhet og muligheter. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
  • Holst, Cathrine & Teigen, Mari (2020). Addressing the ‘Boy Problem’ in Sweden and Norway: Evidence and Ideology.
  • Fretheim, Atle & Flatø, Martin (2020). Smitteeffekter når smittevernet randomiseres. www.tidsskriftet.no.
  • Flatø, Martin & Torvik, Fartein Ask (2020). Uriktige påstander om inntaksmodeller. Bedre Skole. s. 94–95.
  • Flatø, Martin; Stoltenberg, Camilla & Torvik, Fartein Ask (2020). Barn fortjener bedre personvern og mer kunnskap. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). s. 39–40.
  • Reisel, Liza (2019). Hvorfor så få mannlige barneskolelærere? Her og Nå. [Radio]. NRK.
  • Flatø, Martin; Stoltenberg, Camilla; Ogden, Terje & Nereid, Camilla Trud (2019). Håper at helsesykepleierne blir lyttet til. Sykepleien.
  • Flatø, Martin & Stoltenberg, Camilla (2019). Inntaket til videregående bør baseres på karakterprogresjon, ikke karakterer. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
  • Flatø, Martin (2019). Inntak basert på karakterprogresjon.
  • Flatø, Martin (2019). En skole for alle. Hvordan kan flere gutter lykkes?
  • Flatø, Martin; Stoltenberg, Camilla; Ogden, Terje & Nereid, Camilla Trud (2019). Det er ikke riktig at vi foreslår å fjerne plikten til skolehelsetjeneste. Sykepleien.
  • Flatø, Martin (2019). Demografiske perspektiver på den nylig fremlagte NOU-en om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og utdanningsløp.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Overlevering av rapporten fra Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Flatø, Martin (2019). Debatt med Erlend Lae Solberg og Audun Lysbakken om karakterprogresjon i Dagsnytt 18. [TV]. NRK.
  • Flatø, Martin (2019). Tiltak i videregående opplæring. Presentasjon for Kunnskapsdepartementet om tiltak i Stoltenbergutvalgets NOU 2019:3.
  • Flatø, Martin; Stoltenberg, Camilla; Lervåg, Arne; Løken, Katrine Vellesen & Ogden, Terje (2019). Vi vil vite mer om barna. Klassekampen.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Reisel, Liza (2019). Betydningen av kjønn for ungdommers utdanningsvalg.
  • Flatø, Martin; Solli, Ingeborg Caroline Foldøy; Stoltenberg, Camilla & Torvik, Fartein Ask (2019). Progresjonsbasert opptak - et mer rettferdig inntakssystem. Bedre Skole. s. 10–15.
  • Flatø, Martin & Lomsdalen, Christian (2019). Martin Flatø om inntak til videregående. [Internett]. Lektor Lomsdalens innfall (podcast).

Se alle arbeider i Cristin

Emneord: Arbeid, Likestilling
Publisert 18. mai 2018 14:43 - Sist endret 26. feb. 2024 12:23