English version of this page
Pågående prosjekt

Health Gap: Helse, modning og kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner

Hovedmål er å forstå helsekonsekvenser av kjønnsforskjeller i utdanning og skoleprestasjoner, og om forskjeller i fysisk modning mellom gutter og jenter er en vesentlig forklaring.

Prosjektperiode 2018–2023
Oppdragsgiver Norges Forskningsråd
Prosjektnr. 10242
Prosjektleder Camilla Stoltenberg
To gutter og en jente på bibliotek og studerer

Bilde: Colourbox

Prosjektbakgrunn

Forskjellene mellom gutter og jenter i skoleprestasjoner får stadig større konsekvenser for utdanning senere i livsløpet. Prosjektet Health Gap undersøker årsaker til forskjellene i skoleprestasjoner og de økende kjønnsforskjellene i oppnådd utdanningsnivå, samt hvilke konsekvenser dette har for helse.

Utdanningsnivået i befolkningen har økt i mange år, men siden 1980 har det utviklet seg et økende skille mellom kvinner og menn i oppnådd utdanning. I de fleste OECD-land er det flere kvinner enn menn blant førstegangsstudentene, og andelen som fullfører høyere utdanning er også større blant kvinner enn menn. I Norge gjør jenter det bedre på ungdomsskolen og videre gjennom hele utdanningsløpet. Årsakene til de økende kjønnsforskjellene i utdanning er ukjente og helsekonsekvensene er uklare.

Modning og kjønnsforskjeller

I løpet av skolegangen gjennomgår jenter og gutter puberteten med de endringer dette innebærer fysisk, kognitivt og sosialt. Det er variasjon både mellom og innen kjønn i alder for pubertet, men i gjennomsnitt innledes puberteten tidligere for jenter enn for gutter. Ved 15-16-årsalderen er forskjellen i modning stor. I denne alderen går norske ungdommer ut av ungdomsskolen og karakterene bestemmer deres videre fremtid. Dersom kognitiv utvikling skjer i tilknytning til fysisk modning, kan man forvente at kapasitet for læring følger modningsmønsteret. Siden jenter kommer i puberteten tidligere enn gutter, kan man tenke seg at disse modenhetsforskjellene bidrar til forskjellene i skoleprestasjoner.

Prosjektmål

Hovedmålene med Health Gap-prosjektet er:

  • Å forstå helsemessige konsekvenser av kjønnsforskjeller i utdanning og skoleprestasjoner
  • Å undersøke om forskjellen i tidspunktet for fysisk modenhet mellom jenter og gutter er en viktig forklaring på kjønnshull i utdanning.

Deltakere

DeltakerGrad TelefonE-post
Sara Cools Forsker I Ph.d. 984 96 736 sara.cools@samfunnsforskning.no
Marianne Røed Forsker I Dr. polit. 480 39 594 marianne.roed@samfunnsforskning.no
Pål Schøne Forsker I Dr. polit. 986 22 125 pal.schone@samfunnsforskning.no
Marte Strøm Forsker I Ph.d. 408 85 333 marte.strom@samfunnsforskning.no
Camilla Stoltenberg
Martin Flatø
Fartein Torvik
Per Magnus

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

  • Torvik, Fartein Ask; Flatø, Martin & Stoltenberg, Camilla (2024). Eva Grinde mot stråmenn. Dagens næringsliv.
  • Askelund, Adrian Dahl; Hegemann, Laura; Corfield, Elizabeth Claire; Ystrøm, Eivind; Ask, Helga & Havdahl, Alexandra [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). Genetic and environmental factors associated with differentiation between behavioural and emotional problems across early life.
  • Flatø, Martin; Bratsberg, Bernt Magne; Kotsadam, Andreas; Torvik, Fartein Ask; Røgeberg, Ole Jørgen & Stoltenberg, Camilla (2023). Ready for School? Effects on School Starters of Establishing School Psychology Offices in Norway. CESifo Working Papers.
  • Stoltenberg, Camilla; Torvik, Fartein Ask & Flatø, Martin (2023). «Guttekrisen» kan ikke avlyses – hverken helt eller nesten. Dagens næringsliv.
  • Stoltenberg, Camilla; Torvik, Fartein Ask & Flatø, Martin (2023). Guttekrise? Søkelys på kjønn løser ikke alle problemer, men kanskje noen. Dagens næringsliv.
  • Flatø, Martin & Torvik, Fartein Ask (2023). Kjønnsforskjeller i modenhet .
  • Torvik, Fartein Ask; Flatø, Martin; Reme, Bjørn-Atle & Stoltenberg, Camilla (2023). Derfor forsker FHI på gutter i skolen. Stavanger Aftenblad. s. 30–30.
  • Torvik, Fartein Ask; Flatø, Martin & Stoltenberg, Camilla (2023). Derfor må fleksibel skolestart prøves ut. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
  • Flatø, Martin (2023). Strid om fleksibel skolestart. [TV]. NRK Dagsnytt 18.
  • Torvik, Fartein Ask & Sunde, Hans Fredrik (2023). Gutter, skole og utenforskap.
  • Torvik, Fartein Ask (2023). Kjønnsforskjeller i høyere utdanning.
  • Flatø, Martin; Reme, Bjørn-Atle; Stoltenberg, Camilla & Torvik, Fartein Ask (2023). Nyanser i gutteforskningen. Morgenbladet.
  • Torvik, Fartein Ask; Stoltenberg, Camilla & Kinge, Jonas Minet (2023). Sosial bakgrunn, kjønn og psykisk helse.
  • Torvik, Fartein Ask (2023). School performance and mortality in young adulthood: a register-based population study. medRxiv. doi: 10.1101/2023.03.15.23287297.
  • Torvik, Fartein Ask (2023). Nyhetsmorgen. [Radio]. NRK P2.
  • Torvik, Fartein Ask; Stoltenberg, Camilla; Flatø, Martin; Sunde, Hans Fredrik; Reisel, Liza & Reme, Bjørn-Atle [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). Gutter, skole og utenforskap.
  • Flatø, Martin (2022). Menns helse og utenforskap.
  • Sunde, Hans Fredrik (2022). ADHD og skoleprestasjoner: På tvers av kjønn, sosial bakgrunn, og skolefag.
  • Sunde, Hans Fredrik (2022). LL-444: Livepodkast fra Lærerkonferansen 2022 om ADHD og skolen. [Radio]. Lektor Lomsdalens Innfall.
  • Torvik, Fartein Ask (2022). Hvem får ADHD og hvordan er livet med bokstavene? [Radio]. Morgenbladets forskningspodkast.
  • Sunde, Hans Fredrik (2022). CAMHS around the Campfire journal club – ADHD deficit in school performance across sex and parental education. [Internett]. https://www.acamh.org/event/camhs-campfire-adhd-deficit-scho.
  • Torvik, Fartein Ask (2022). Er mannen i krise?
  • Sunde, Hans Fredrik (2022). ADHD og skoleprestasjoner - På tvers av kjønn, sosial bakgrunn, og skolefag.
  • Wörn, Jonathan (2022). School performance and family formation in early adulthood.
  • Torvik, Fartein Ask (2022). Ulikhet i skoleprestasjoner: – Veldig vanskelig å forklare bort kjønn. [Avis]. Morgenbladet.
  • Torvik, Fartein Ask (2022). Skolegang, psykisk helse og utenforskap med fokus på gutter.
  • Kinge, Jonas Minet & Flatø, Martin (2022). Helseforskjeller starter i barndommen. Dagbladet.
  • Askelund, Adrian Dahl; Hegemann, Laura; Corfield, Elizabeth Claire; Ask, Helga; Ystrøm, Eivind & Havdahl, Alexandra [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2022). The genomics of psychiatric symptom differentiation in early life.
  • Kinge, Jonas Minet; Flatø, Martin & Torvik, Fartein Ask (2021). Mennene alle glemte. Dagbladet.
  • Flatø, Martin (2021). Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2021). Debatt om gutter, frafall og lesing.
  • Stoltenberg, Camilla (2021). Longitudinal data for gender, education and health.
  • Torvik, Fartein Ask (2021). Om kjønnsforskjeller i skolen.
  • Torvik, Fartein Ask (2021). Tidlig pubertet, bedre på skolen. Ekko/Nyhetsmorgen. [Radio]. NRK P2.
  • Torvik, Fartein Ask; Flatø, Martin & Stoltenberg, Camilla (2021). Det bør vekke bekymring at gutter gjør det dårligere i skolen. Forskning.no.
  • Flatø, Martin; Stoltenberg, Camilla & Torvik, Fartein Ask (2020). Lite fleksibelt fra Lied-utvalget. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
  • Flatø, Martin; Torvik, Fartein Ask & Stoltenberg, Camilla (2020). Gode utdanningsvalg krever modenhet og muligheter. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
  • Torvik, Fartein Ask; Eilertsen, Espen Moen; Hannigan, Laurie John; Havdahl, Alexandra & Ystrøm, Eivind (2020). Assortative mating and the usefulness of polygenic scores in extended pedigrees.
  • Fretheim, Atle & Flatø, Martin (2020). Smitteeffekter når smittevernet randomiseres. www.tidsskriftet.no.
  • Torvik, Fartein Ask (2020). Gir hjerneforskning svaret på hvorfor jenter er flinkere på skolen enn gutter? [Internett]. forskning.no.
  • Flatø, Martin & Torvik, Fartein Ask (2020). Uriktige påstander om inntaksmodeller. Bedre Skole. s. 94–95.
  • Torvik, Fartein Ask (2020). Foreldrenes utdanningsnivå påvirker barnas psykiske helse. [Internett]. fhi.no.
  • Torvik, Fartein Ask (2020). Foreldrenes utdanningnivå påvirker om barn får ADHD-symptomer. [Radio]. P4.
  • Torvik, Fartein Ask (2020). Nyhetene 08:00. [TV]. TV2 Nyhetskanalen.
  • Flatø, Martin; Stoltenberg, Camilla & Torvik, Fartein Ask (2020). Barn fortjener bedre personvern og mer kunnskap. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). s. 39–40.
  • Torvik, Fartein Ask (2019). Henriette skjulte turene til psykolog. - Jeg var så redd for å bli stemplet. [Internett]. Nettavisen.no.
  • Torvik, Fartein Ask; Eilertsen, Espen Moen; Ask, Helga; Gustavson, Kristin; McAdams, Tom A. & Ystrøm, Eivind (2019). Mechanisms linking parental education with symptoms of ADHD and depression in children.
  • Flatø, Martin; Torvik, Fartein Ask & Stoltenberg, Camilla (2019). Unyansert fra NRK om kjønnsforskjeller i skolen. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
  • Flatø, Martin; Stoltenberg, Camilla; Ogden, Terje & Nereid, Camilla Trud (2019). Håper at helsesykepleierne blir lyttet til. Sykepleien.
  • Flatø, Martin & Stoltenberg, Camilla (2019). Inntaket til videregående bør baseres på karakterprogresjon, ikke karakterer. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
  • Flatø, Martin (2019). Inntak basert på karakterprogresjon.
  • Flatø, Martin (2019). En skole for alle. Hvordan kan flere gutter lykkes?
  • Flatø, Martin; Stoltenberg, Camilla; Ogden, Terje & Nereid, Camilla Trud (2019). Det er ikke riktig at vi foreslår å fjerne plikten til skolehelsetjeneste. Sykepleien.
  • Flatø, Martin (2019). Demografiske perspektiver på den nylig fremlagte NOU-en om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og utdanningsløp.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Overlevering av rapporten fra Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Torvik, Fartein Ask; Eilertsen, Espen Moen; Ask, Helga; Gustavson, Kristin; McAdams, Tom A. & Ystrom, Eivind (2019). Intergenerational Associations between Parental Socioneconomic Status and Child ADHD.
  • Flatø, Martin (2019). Debatt med Erlend Lae Solberg og Audun Lysbakken om karakterprogresjon i Dagsnytt 18. [TV]. NRK.
  • Flatø, Martin (2019). Tiltak i videregående opplæring. Presentasjon for Kunnskapsdepartementet om tiltak i Stoltenbergutvalgets NOU 2019:3.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
  • Stoltenberg, Camilla (2019). Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.

Se alle arbeider i Cristin

Emneord: Arbeid, Likestilling
Publisert 23. mars 2020 13:26 - Sist endret 26. feb. 2024 12:23