Prosjektets hovedproblemstilling var å undersøke ulike faktorer og kontekster som påvirker utdanningsutfall og utdanningsvalg blant ungdommer, samt konsekvenser for overgangen til arbeidsmarkedet.
Prosjektet var tredelt. Den første delen undersøkte skolemiljøet, nabolagets og lærernes påvirkning på karakterer og fullføring av videregående skole.
Den andre delen så på kjønnsforskjeller i utdanningsvalg og overgangen til arbeidslivet, og hvordan disse forskjellene påvirkes av bosted og sosial bakgrunn.
Den tredje delen hadde som formål å undersøke om etnisk segregering og lærerkvalitet på videregående skole påvirker elevenes karakterer og frafall samt lærernes rolle i dette.
Medieklipp
Ny og overraskende kunnskap om jenters og gutters utdanningsvalg, Inés Hardoy, Liza Reisel og Marte Strøm, Norges forskningsråd, 2. mars 2017
Lærere med høy utdannelse betyr lite for elevenes karakterer, Inés Hardoy, Forskning.no, 24. november 2015