English version of this page
Avsluttet prosjekt

Educational Trajectories: Choices, Constraints and Contexts

Prosjektperiode 2013–2016
Oppdragsgiver Norges forskningsråd
Prosjektnr. 410.097
Prosjektleder Inés Hardoy

Prosjektets hovedproblemstilling var å undersøke ulike faktorer og kontekster som påvirker utdanningsutfall og utdanningsvalg blant ungdommer, samt konsekvenser for overgangen til arbeidsmarkedet.

Prosjektet var tredelt. Den første delen undersøkte skolemiljøet, nabolagets og lærernes påvirkning på karakterer og fullføring av videregående skole.

Den andre delen så på kjønnsforskjeller i utdanningsvalg og overgangen til arbeidslivet, og hvordan disse forskjellene påvirkes av bosted og sosial bakgrunn.

Den tredje delen hadde som formål å undersøke om etnisk segregering og lærerkvalitet på videregående skole påvirker elevenes karakterer og frafall samt lærernes rolle i dette.

Medieklipp

Ny og overraskende kunnskap om jenters og gutters utdanningsvalg, Inés Hardoy, Liza Reisel og Marte Strøm, Norges forskningsråd, 2. mars 2017

Lærere med høy utdannelse betyr lite for elevenes karakterer, Inés Hardoy, Forskning.no, 24. november 2015

Deltakere

DeltakerGrad TelefonE-post
Sara Cools Forsker I Ph.d. 984 96 736 sara.cools@samfunnsforskning.no
Inés Hardoy Forsker I Dr. polit. 472 45 113 ines.hardoy@samfunnsforskning.no
Liza Reisel Forsker I Ph.d. 975 71 460 liza.reisel@samfunnsforskning.no
Pål Schøne Forsker I Dr. polit. 986 22 125 pal.schone@samfunnsforskning.no
Marte Strøm Forsker I Ph.d. 408 85 333 marte.strom@samfunnsforskning.no
Idunn Brekke (OsloMet – storbyuniversitetet)
Paul Attewell (the Graduate Center, CUNY)
Arne Mastekaasa (Universitetet i Oslo)
Sharon R. Sznitman (Haifa School of Public Health)

Publikasjoner

  • Reisel, Liza; Østbakken, Kjersti Misje & Attewell, Paul (2019). Dynamics of Claims Making and Gender Wage Gaps in the United States and Norway. Social Politics: International Studies in Gender, State and Society. 26(1), s. 164–187. doi: 10.1093/sp/jxy019. Fulltekst i vitenarkiv
  • Schøne, Pål; von Simson, Kristine & Strøm, Marte (2019). Peer gender and educational Choices. Empirical Economics. doi: 10.1007/s00181-019-01697-2. Fulltekst i vitenarkiv
  • Reisel, Liza; Hermansen, Are Skeie & Kindt, Marianne Takvam (2019). Norway: Ethnic (In)equality in a Social Democratic Welfare State. I Stevens, Peter A. J. & Dworkin, A. Gary (Red.), The Palgrave Handbook of Race and Ethnic Inequalities in Education. Palgrave Macmillan. s. 843–884. doi: 10.1007/978-3-319-94724-2_20. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hardoy, Ines; Mastekaasa, Arne & Schøne, Pål (2018). Immigrant concentration and student outcomes in upper secondary schools: Norwegian evidence. European Societies. 20(2), s. 301–321. doi: 10.1080/14616696.2017.1402120. Fulltekst i vitenarkiv
  • Sznitman, Sharon R.; Reisel, Liza & Kurana, Atika (2017). Socioeconomic background and high school completion: Mediation by health and moderation by national context. Journal of Adolescence. 56(April 2017), s. 118–126. doi: 10.1016/j.adolescence.2017.02.004. Fulltekst i vitenarkiv
  • Seehuus, Sara Marie Jorunn & Reisel, Liza (2017). Betydningen av sosial bakgrunn for kjønnsdeling i høyere utdanning. Tidsskrift for samfunnsforskning. 58(3), s. 284–310. doi: 10.18261/ISSN.1504-291X-2017-03-02. Fulltekst i vitenarkiv
  • Brekke, Idunn & Reisel, Liza (2015). The impact of birthweight and adolescent health on educational attainment. Scandinavian Journal of Educational Research. 61(1), s. 60–75. doi: 10.1080/00313831.2015.1066442. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hardoy, Ines; Mastekaasa, Arne & Schøne, Pål (2015). Lærernes kompetanse og elevenes resultater: Er det noen sammenheng? Samfunnsøkonomen. 129(5), s. 50–57.

Se alle arbeider i Cristin

Se alle arbeider i Cristin

  • Reisel , Liza & Brekke, Idunn (2013). Kjønnssegregering i utdanning og arbeidsliv : Status og årsaker. Institutt for samfunnsforskning. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Sznitman, Sharon R.; Reisel, Liza & Kurana, Atika (2016). Socioeconomic Background and High School Completion: Mediation by Health and Moderation by National Context.
  • Reisel, Liza; Attewell, Paul & Østbakken, Kjersti Misje (2016). Dynamics of Gender and Economic Niches in Norway and the United States.
  • Schøne, Pål; Strøm, Marte & von Simson, Kristine (2015). Girls helping Girls. The impact of female peers for grades and educational choices.

Se alle arbeider i Cristin

Emneord: Arbeid
Publisert 26. feb. 2013 16:04 - Sist endret 26. feb. 2024 12:30