Runa Brandal Myklebust

Forsker på kjønn, kunnskap og utdanning
Runa Brandal Myklebust har master i sosialantropologi fra Universitetet i Oslo og doktorgrad i profesjonsstudier fra OsloMet (2020). Avhandlingen omhandler kjønnsutypiske utdanningsvalg og studerer og sammenligner mannlig og kvinnelig minoritetsposisjon i to kjønnsdelte utdanninger.
Myklebust er blant annet interessert i hvordan ulike typer av kunnskap, ferdigheter og egenskaper blir vurdert og verdsatt og videre hvordan dette henger sammen med oppfatninger om kjønn, etnisitet og klasse. Metodisk jobber hun kvalitativt, med intervju og observasjon.
Publikasjoner
-
Myklebust, Runa Brandal; Seehuus, Sara Marie Jorunn & Strømme, Thea Bertnes (2021). Betydningen av kjønn og skoleprestasjoner for utdannings- og arbeidsmarkedsutfall. I Krumsvik, Rune Johan (Red.), Hva vet vi om skoleprestasjoner? Ulike perspektiver på skolegang og skoleprestasjoner. Fagbokforlaget. s. 229–245.
-
Myklebust, Runa Brandal (2020). Skilful sailors and natural nurses. Exploring assessments of competence in female- and male-dominated study fields. Journal of Education and Work. 33(4), s. 285–297. doi: 10.1080/13639080.2020.1820964.
-
Myklebust, Runa Brandal (2020). Gendered repertoires in nursing: New conceptualisations of educational gender segregation. Gender and Education. s. 1–15. doi: 10.1080/09540253.2020.1765993.
-
Myklebust, Runa Brandal (2018). Resistance and persistence: exploring gender-untypical educational choices. British Journal of Sociology of Education. doi: 10.1080/01425692.2018.1529553.
-
Høst, Håkon; Lillebø, Otto Sevaldson; Myklebust, Runa Brandal; Reegård, Kaja & Skålholt, Asgeir (2021). Evaluering av Utdanningsløftet 2020 : Iverksettingen av fire tiltak rettet mot videregående opplæring høsten 2020. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
-
Bergene, Ann Cecilie; Lødding, Berit; Rogde, Kristin; Myklebust, Runa Brandal; Bubikova-Moan, Jarmila & Vika, Karl Solbue (2020). Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper : Sluttrapport . Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Vis sammendrag
-
Myklebust, Runa Brandal (2020). Natural nurses, skilful sailors. Gender non-traditional choices of education in Norway. . OsloMet - storbyuniversitetet.
-
Myklebust, Runa Brandal; Afdal, Hilde Wågsås; Mausethagen, Sølvi; Risan, Maiken; Tangen, Truls Nilsen & Wernø, Ida Lyngstad (2019). Rekruttering av menn til grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7. OsloMet.
-
Myklebust, Runa Brandal (2021). Hvorfor er det så få menn som blir lærere? [Internett]. Forskning.no.
-
Myklebust, Runa Brandal (2021). Hvor er de mannlige lærerne?
-
Myklebust, Runa Brandal (2019). Vi treng meir kunnskap om menn i kvinnedominerte utdanningar. Khrono.no.
-
Myklebust, Runa Brandal (2019). Slik kan grunnskolen få flere mannlige lærere. [Fagblad]. Utdanningsforskning.no.
-
Myklebust, Runa Brandal (2019). Mannlige studenter skal motivere flere gutter til å velge læreryrket. [Fagblad]. Utdanningsnytt.
-
Myklebust, Runa Brandal (2019). Skal sende mannlige studenter på turné for å motivere unge menn til å bli lærere. [Fagblad]. Khrono.
-
Frøjd, Elise Koppang & Myklebust, Runa Brandal (2019). Slik kan grunnskolen få flere mannlige lærere. [Internett]. OsloMet.no.
-
Frøjd, Elise Koppang & Myklebust, Runa Brandal (2019). Slik kan grunnskolen få flere mannlige lærere. [Internett]. Forskning.no.
-
Myklebust, Runa Brandal & Abrahamsen, Bente (2018). Nesten 50 prosent frafall blant mannlige sykepleierstudenter på Oslomet. [Internett]. Sykepleien.
-
Frøjd, Elise Koppang; Abrahamsen, Bente; Myklebust, Runa Brandal & Messel, Jan (2018). Hvorfor er det så mange gutter som slutter på kvinnedominerte utdanninger? [Internett]. Forskning.no.
-
Myklebust, Runa Brandal (2017). The moral anchor. Exploring gender untypical choices of education. .
-
Myklebust, Runa Brandal (2017). Forms of knowledge and the development of professional competence and identity.
-
Myklebust, Runa Brandal (2017). A smooth sea never made a skilfull sailor. Women in nautical science. .