Bakgrunn
Det har i den senere tid vært økt oppmerksomhet om rollen fritidsaktiviteter har i unges oppvekst. Deltakelse i fritidsaktiviteter er for barn og unge en kilde til tilhørighet, identitet og mestring, og det gir dem ferdigheter og erfaringer som kan ha betydning også senere i livet. Fritidsaktiviteter har også blitt fremmet som arena for å bekjempe utenforskap og å sikre at alle barn og ungdom opplever seg inkludert i felleskap med andre jevnaldrende, slik som i Fritidserklæringen. Med dette har det også forskningen på barn og unges deltakelse i fritidsaktiviteter tiltatt i omfang. Imidlertid har denne i liten grad vært gjenstand for noen systematisk kunnskapsoppsummering, og det er behov for å få bedre oversikt over den forskningen som er gjort, hvilke problemstillinger den ser på, hva den finner og hvilke spørsmål som fortsatt er ubesvarte.
Spørsmål
- Hva kjennetegner barn og unges deltakelse i organiserte fritidsaktiviteter, og spesielt i idrett, kultur og friluftsliv?
- Hvordan varierer deltakelsen etter blant annet kjønn, etnisitet, sosioøkonomisk status og andre faktorer?
- Hva er sentrale barrierer og tiltak for inkludering av barn og unge i fritidsaktiviteter som pekes på i forskningen?
- Hvilke kunnskapshull er det i eksisterende forskning og hvilke temaer er det behov er det for videre forskning på?
Forskningsdesign
Prosjektet er utformet som en gjennomgang og sammenfatning av forskningslitteratur om barn og unges fritidsdeltakelse. Gjennomgangen vil avgrenses til sentrale forskningsbidrag i perioden fra 2000 og frem til i dag, men med vekt på nyere forskning. Metodisk vil gjennomgangen basere seg på litteratursøk i relevante databaser og av publikasjoner fra sentrale institusjoner med forskning på området. Den vil i første rekke ta for seg forskning om barn, ungdom og unge voksne opp til 25 år, og deres deltakelse i organiserte fritidsaktiviteter på områdene kultur, idrett og friluftsliv. Innenfor denne avgrensningen vil den omfatte både overordnede bidrag om deltakelse, og om økonomiske, kulturelle og sosiale barrierer for deltakelse samt drivere for deltakelse på individ-, organisasjons- og politikknivå. På bakgrunn av gjennomgangen vil det også pekes på kunnskapshull i forskningen og viktige problemstillinger for videre forskning.