Kari Vea Salvanes

Image of Kari Vea Salvanes
Norwegian version of this page
Position Senior Research Fellow
Degree PhD
Contact +47 970 29 691 k.v.salvanes@samfunnsforskning.no

Kari Vea Salvanes holds a Ph.d. in Economics from the University of Oslo. Her research is primarily on topics within education- and labour economics.

Her work has been published in journals such as the Review of Economics and Statistics, Journal of Public economics, Economics of Education Review and European Journal of Political Economy.

Salvanes is affiliated with CORE – Centre for Research on Gender Equality.

Tags: Working Life, Welfare, Gender Equality

Publications

  • Bonesrønning, Hans; Finseraas, Henning; Hardoy, Ines; Iversen, Jon Marius Vaag; Nyhus, Ole Henning & Opheim, Vibeke [Show all 9 contributors for this article] (2022). Small-group instruction to improve student performance in mathematics in early grades: Results from a randomized field experiment. Journal of Public Economics. 216. doi: 10.1016/j.jpubeco.2022.104765. Full text in Research Archive
  • Green, Colin; Nyhus, Ole Henning & Salvanes, Kari Vea (2022). How does testing young children influence educational attainment and well-being? Working Paper Series at Department of Economics, NTNU. Full text in Research Archive
  • Salvanes, Kari Vea; Reiling, Rune Borgan & Sandsør, Astrid Marie Jorde (2022). Do welfare counsellors help at-risk upper secondary school students? Economics of Education Review. 89. doi: 10.1016/j.econedurev.2022.102271. Full text in Research Archive
  • Reiling, Rune Borgan; Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid Marie Jorde & Strøm, Bjarne (2021). The effect of central government grants on local educational policy. European Journal of Political Economy. 69, p. 1–13. doi: 10.1016/j.ejpoleco.2021.102006. Full text in Research Archive
  • Reiling, Rune Borgan; Salvanes, Kari Vea & Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020). Tverrfaglig samarbeid – da NAV flyttet inn i videregående skoler. Søkelys på arbeidslivet. 37(4), p. 238–251. doi: 10.18261/issn.1504-7989-2020-04-02. Full text in Research Archive
  • Salvanes, Kari Vea; Reiling, Rune Borgan & Sandsør, Astrid Marie Jorde (2018). Utdanning som arbeidsrettet tiltak for ungdom med redusert arbeidsevne. Søkelys på arbeidslivet. 35(1-2), p. 23–42. doi: 10.18261/issn.1504-7989-2018-01-02-02. Full text in Research Archive
  • Dahl, Gordon B.; Løken, Katrine Vellesen; Mogstad, Magne & Salvanes, Kari Vea (2016). What is the case for paid maternity leave? Review of Economics and Statistics. 98(4), p. 655–670. doi: 10.1162/REST_a_00602.
  • Næss, Terje; Salvanes, Kari Vea & Wiers-Jenssen, Jannecke (2016). Samfunnsviteres og humanisters overgang til arbeidsmarkedet . Søkelys på arbeidslivet. 33(4), p. 327–348. doi: 10.18261/issn.1504-7989-2016-04-03. Full text in Research Archive

View all works in Cristin

  • Salvanes, Kari Vea (2023). Lønns- og karriereutvikling blant høyt utdannede i Norge, 2015–2022. Institutt for samfunnsforskning. Full text in Research Archive
  • Federici, Roger Andre; Helleve, Arnfinn; Midthassel, Unni Vere; Salvanes, Kari Vea; Pedersen, Cathrine & Bergene, Ann Cecilie [Show all 10 contributors for this article] (2020). Et lag rundt eleven : Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole – en effektevaluering . Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
  • Lødding, Berit; Salvanes, Kari Vea; Reegård, Kaja; Lillevik, Ragna & Kavli, Hanne Cecilie (2020). Hvordan finne effekter av opplæringstilbud til nyankomne elever med innvandrerbakgrunn? En vurdering av vilkår for evaluering. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde; Daus, Stephan; Pedersen, Cathrine; Reiling, Rune Borgan; Salvanes, Kari Vea & Skålholt, Asgeir [Show all 7 contributors for this article] (2019). Evaluering av norm for lærertetthet : NIFUs løsningsbeskrivelse for evaluering av norm for lærertetthet. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
  • Salvanes, Kari Vea; Reiling, Rune Borgan & Sandsør, Astrid Marie Jorde (2019). Tverrsektorielt samarbeid i skolen : Effekt av NAV-veileder i videregående skole på deltakelse i videregående opplæring og inaktivitet. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
  • Bonesrønning, Hans; Finseraas, Henning; Hardoy, Ines; Vaag Iversen, Jon Marius; Nyhus, Ole Henning & Opheim, Vibeke [Show all 9 contributors for this article] (2018). Pre-analysis plan: The Effect of Small Group Instruction in Mathematics for Pupils in Lower Elementary School. EGAP/OSF Registry. Full text in Research Archive
  • Støren, Liv Anne; Nesje, Kjersti; Salvanes, Kari Vea; Arnesen, Clara Åse & Reymert, Ingvild S (2018). Kompetanseutnyttelse blant mastere to–tre år etter eksamen : Resultater fra Spesialkandidatundersøkelsen 2017. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
  • Bott, Kristina M.; Salvanes, Kari Vea; Sørensen, Erik Øiolf; Cappelen, Alexander Wright & Tungodden, Bertil (2017). Essays on Behavioural Change. Norges Handelshøyskole.
  • Salvanes, Kari Vea & Reiling, Rune Borgan (2017). Utdanning som arbeidsrettet tiltak for ungdom med redusert arbeidsevne. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
  • Støren, Liv Anne; Salvanes, Kari Vea; Reymert, Ingvild; Arnesen, Clara Åse & Wiers-Jenssen, Jannecke (2016). Kandidatundersøkelsen 2015: I hvor stor grad er nyutdannede mastere berørt av nedgangskonjunkturen? Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
  • Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid M. Jorde & Wollscheid, Sabine (2016). Kan tiltak rettet mot selvregulering øke elevers skoleprestasjoner? En systematisk litteraturgjennomgang. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
  • Gjerustad, Cay & Salvanes, Kari Vea (2015). Deltakerundersøkelsen 2015: Resultater av en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor satsingen «Kompetanse for kvalitet». Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
  • Salvanes, Kari Vea; Grøgaard, Jens Brandi; Aamodt, Per O; Lødding, Berit & Hovdhaugen, Elisabeth (2015). Overganger og gjennomføring i de studieforberedende programmene: Første delrapport fra prosjektet Forskning på kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene i videregående opplæring. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
  • Gjerustad, Cay; Waagene, Erica & Salvanes, Kari Vea (2015). Spørsmål til Skole-Norge høsten 2014: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
  • Salvanes, Kari Vea (2014). Videreutdanning i matematikk for lærere: Tilleggsnotat til Deltakerundersøkelsen 2014. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
  • Opheim, Vibeke; Waagene, Erica; Salvanes, Kari Vea; Gjerustad, Cay & Holen, Solveig (2014). Hvem skal trøste Knøttet – hvem kan endre mønsteret? Statusundersøkelse – Likestilling i barnehagen. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
  • Salvanes, Kari Vea (2014). Economic Conditions and Family Policy: Child and Family Outcomes. Department of Economics, Faculty of Social Sciences, University of Oslo.

View all works in Cristin

  • Sandsør, Astrid Marie Jorde & Salvanes, Kari Vea (2023). Smågruppeundervisning i matematikk bedrer elevenes læringsresultater. Bedre Skole. Bedre skole 2 2023.
  • Salvanes, Kari Vea (2023). Effects of programme selectivity in vocational education and training on school completion and mental health .
  • Salvanes, Kari Vea; Opheim, Vibeke & Sandsør, Astrid Marie Jorde (2022). Flere lærere kan gi bedre elevresultater. Dagens næringsliv.
  • Salvanes, Kari Vea (2022). 1+1 prosjektet -- smågruppeundervisning i matematikk for elever på 2.-4. trinn.
  • Salvanes, Kari Vea (2022). Et lag rundt eleven – økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole .
  • Salvanes, Kari Vea (2022). Small Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment.
  • Salvanes, Kari Vea (2022). Small Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment.
  • Salvanes, Kari Vea; Nyhus, Ole Henning Risnes & Opheim, Vibeke (2022). 1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet. Formidlingsseminar: Resultater fra prosjektet.
  • Lødding, Berit & Salvanes, Kari Vea (2020). Vurdering av opplæringstilbud – når gode data mangler.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde; Reiling, Rune Borgan & Salvanes, Kari Vea (2019). Hva vet vi om effekten av økt lærertetthet på elevenes læringsutbytte?
  • Salvanes, Kari Vea (2017). 1+1 Project. Small group Instruction in Mathematics for Pupils in lower primary school.
  • Salvanes, Kari Vea (2017). 1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet.
  • Hovdhaugen, Elisabeth & Salvanes, Kari Vea (2016). Delayed entrance to higher education: increased motivation for studies or just as slow?
  • Lødding, Berit & Salvanes, Kari Vea (2016). Presentasjon av to delrapporter fra prosjektet Forskning på kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene.
  • Hovdhaugen, Elisabeth & Salvanes, Kari Vea (2015). Delayed entrance to higher education: increased motivation for studies or just as slow?
  • Salvanes, Kari Vea (2014). Har vi for lang lønnet permisjon? Dagbladet.
  • Flatø, Emil & Salvanes, Kari Vea (2014). Doktoren svarer. [Newspaper]. Morgenbladet.

View all works in Cristin

Published Apr. 27, 2023 10:02 AM - Last modified Jan. 25, 2024 1:55 PM