Deltakelse i fritidsaktiviteter er en viktig kilde til fellesskap, tilhørighet og mestring. I tillegg til sosialt samvær, lek og livsutfoldelse innebærer denne typen aktiviteter at man tilegner seg ferdigheter og erfaringer som kan være nyttige på andre arenaer og senere i livet. Den forrige regjeringen hadde innført et forsøk med innføring av et fritidskortet for alle barn og unge i fra 6 til fylte 18 år som kunne brukes til å dekke deltakeravgift for organiserte fritidsaktiviteter. Institutt for samfunnsforskning (ISF), NORCE - Norwegian Research Centre og Velferdsforskningsinstituttet NOVA har evaluert implementeringen av forsøksordning med fritidskort i utvalgte kommuner. I tillegg har sentret for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor gjennomført et prosjekt om inkludering av barn og unge i organiserte fritidsaktiviteter med fokus på deltakelse, organisasjonenes og den lokale politikkens rolle i inkludering av barn og unge.
Dette seminaret fokuserer på betydning av den offentlige politikken for inkludering av barn og unge i organiserte fritidsaktiviteter. Funnene fra evaluering av fritidskortordningen og fra prosjektet om kommunal politikk for inkludering vil bli presentert og diskutert i sammenheng.
Rapporter som skal lanseres/publiseres
- Følgeforskning og evaluering av forsøk med fritidskortordningen: sluttrapport (vitenarkiv)
- Inkluderingstiltak som virker? Målindikatorer for deltakelse og inkludering av barn og unge i organiserte fritidsaktiviteter (vitenarkiv)
- Fritid for alle? Kommunal politikk for inkludering av barn og unge i organiserte fritidsaktiviteter (vitenarkiv)
Program
- Velkommen ved forsker I og leder for Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor Bernard Enjolras
- Ulikheter i deltakelse: Indikatorer og barrierer (Målindikatorer rapport) – Patrick Lie Andersen, forsker II ved NOVA
- Hvordan virker tiltak rettet mot inkludering: Lærdom fra fritidskort evaluering – Helga Birgit Bjørnarå og Thomas Myksvoll, begge forsker II ved NORCE
- Fritid for alle? Kommunal politikk for inkludering – Thomas Myksvoll