The seminar will be held in English.
Sosiale medier spiller i økende grad en rolle i forbindelse med store terrorangrep, som kilde til informasjon, og som en arena der man kan uttrykke følelser og diskutere hendelsene. Slik kan sosiale medier bidra til å styrke følelser av fellesskap og samhold. Men de kan også brukes til å uttrykke hat og fordommer, og gjennom dette skape negative følelser og frykt i befolkningen.
I dette seminaret presenterer vi funn fra en studie av terrorangrepene i Paris i 2015, som viser hvordan borgere i Norge, Finland, Frankrike, Spania og USA brukte sosiale medier under og etter denne tragiske hendelsen.
Vi spør:
- Hvordan brukte borgerne i disse fem landene sosiale medier under og etter angrepene i Paris?
- Opplevde folk stort omfang av hatytringer på nett etter terrorangrepene, og hvordan reagerte de i så fall?
- Påvirker bruk av sosiale medier under terrorangrep folks fryktnivå og deres tillit til politiske institusjoner?
Tid og sted
Onsdag 14. mars, kl. 09.00 –10.30. Frokost serveres fra kl. 08.30.
Institutt for samfunnsforskning, Munthes gate 31, Oslo
Program
09.00–09.15 Velkommen, introduksjon av prosjektet og studien, Kari Steen-Johnsen
09.15–09.30 Bruk av sosiale medier under Paris-angrepene, Bernard Enjolras
Konsekvenser for frykt og tillit
09.30–09.50 Hatytringer på nett etter terrorangrepet, Atte Oksanen
09.50–10.10 Forberedte kommentarer fra Inger Johanne Fjellanger (seniorrådgiver i kommunikasjonsavdelingen, DSB) og Mareile Kaufmann (post.doc., Institutt for kriminologi og rettssosiologi, UiO og seniorforsker ved PRIO)
10.10–10.30 Panelsamtale og spørsmål fra salen