English version of this page
Pågående prosjekt

Nye trender på sivilt engasjement og digitale medier

Mobiliserings – og deltakelsesformer innenfor sivilsamfunnet er i stadig endring. Samtidig som relasjonen mellom de frivillige organisasjonene og medlemmene endrer seg, oppstår nye former for deltagelse på siden av de etablerte strukturer.

Prosjektperiode 2023–2024
Prosjektnr. 10457.16
Prosjektleder Bernard Enjolras

Dette prosjektet er en del av Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor.

«Nye trender på sivilt engasjement og digitale medier» belyser omfanget og betydningen av nye former for samfunnsengasjement. Prosjektet fokuserer spesielt på betydning av sosiale medier for deltakelse i sivilsamfunnet og frivillige organisasjoner.

Forskningen skal oppdatere kunnskapsgrunnlaget vår når det gjelder hvordan sosiale medier påvirker samfunnsengasjement, og undersøke i hvilken grad online sosial kapital fremmer deltakelse og frivillig innsats i frivillige organisasjoner.

Sosial kapital på nett

Når det gjelder forholdet mellom bruk av sosiale medier og deltakelse i sivilsamfunn og frivillige organisasjoner, særlig organisasjonsmedlemskap og frivillig innsats, mangler vi oppdatert kunnskap relatert til norsk kontekst. Et viktig tema er hvorvidt sosial kapital online påvirker deltakelse offline i frivillige organisasjoner.

Online sosial kapital refererer til relasjonene, nettverkene og ressursene som utvikles og vedlikeholdes gjennom nettbaserte interaksjoner. Det kan ta form av relasjoner med andre individer eller med lokalsamfunn, samt tilgang til informasjon og ressurser som deles på nettet. Det er flere elementer som tyder på at online sosial kapital kan påvirke offline frivillig deltakelse og frivillig arbeid på en rekke måter.

  • Online sosiale nettverk kan gi enkeltpersoner tilgang til informasjon om muligheter for frivillig arbeid i lokalsamfunnet, samt informasjon om organisasjoner og formål de kan være interessert i å støtte. Dette kan gjøre det lettere for enkeltpersoner å finne muligheter for frivillig arbeid som stemmer overens med deres verdier og interesser.
  • Online interaksjoner kan hjelpe enkeltpersoner å bygge relasjoner med andre som deler deres interesser i frivillig arbeid og sosiale formål. Disse relasjonene kan gi støtte og oppmuntring for enkeltpersoner til å engasjere seg i frivillig arbeid, og kan også gi muligheter for enkeltpersoner til å lære om nye saker og måter å engasjere seg på.
  • Sosiale medier kan gi en følelse av tilhørighet og sosial tilknytning, noe som kan være viktige motivatorer for enkeltpersoner til å engasjere seg i frivillig arbeid. Ved å delta i nettsamfunn knyttet til frivillighet og sosiale saker, kan enkeltpersoner oppleve en følelse av hensikt og mening som kan inspirere dem til å engasjere seg i frivillig arbeid offline.
  • Online sosial kapital kan også gi enkeltpersoner tilgang til ressurser og informasjon som kan hjelpe dem til å bli mer effektive frivillige. For eksempel kan enkeltpersoner være i stand til å lære om beste praksis for frivillig arbeid eller komme i kontakt med andre frivillige som kan gi veiledning og støtte.

Bakgrunn for prosjektet – Tidligere forskning

  • Tidligere forskning har vist at sosiale medier endrer betingelsene for kommunikasjon, organisering og fellesskap i sivilsamfunnet. Sosiale medier rekrutterer bredere enn det etablerte organisasjonssamfunnet. Eksempelvis ser vi at unge og personer med lavere utdannelse deltar i større grad i debatter om politikk og samfunnsspørsmål når disse foregår på nett enn når de foregår offline. Facebook utgjør en alternativ rekrutteringskanal til demonstrasjoner og aksjoner, som i større grad favner nettopp de unge og de med lavere utdannelse enn det tradisjonelle organisasjonssamfunnet har gjort.
  • Tidligere forskning viser også at bruk av sosiale medier har en positiv effekt på samfunnsengasjement, selv om forskningen peker i forskjellige retninger når det gjelder årsaker, hvor omfattende slike effekter er, og hvilken form de har. Flere studier har også undersøkt forholdet mellom bruk av sosiale medier og ulike former for politisk deltakelse. Disse studiene har sett på sammenhengen mellom online og offline deltakelse og engasjement.
  • Noen studier antyder likevel at generell bruk av sosiale medier ikke er knyttet til tradisjonell politisk deltakelse. I tillegg er det ingen enighet om hvordan forholdet mellom generell Facebook-bruk og offline politisk deltakelse arter seg.

Deltakere

Bernard Enjolras Ph.d. Forsker I, Leder Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor 976 89 237 Send e-post
Øyvind Bugge Solheim Ph.d. Forsker II 402 28 565 Send e-post
Emneord: Sivilsamfunn
Publisert 19. jan. 2023 10:34 - Sist endret 26. feb. 2024 15:28