Avsluttet prosjekt

Organisasjonenes bruk av sosiale medier

Prosjektperiode 2011–2012
Oppdragsgiver Kulturdepartementet

Dette prosjektet skal se på hvordan nye sosial medier (Facebook, Twitter, blogg osv.) tas i bruk innenfor frivillig sektor, et tema det så langt finnes lite kunnskap om. Med utgangspunkt i opplysninger gitt i Hordalandsundersøkelsen 2010 om organisasjonenes nettbruk, skal det gjennomføres en kartlegging og koding av nettsidene til samtlige organisasjoner som har tatt i bruk denne teknologien. Dette gir oss mulighet til å analysere hvordan organisasjonene bruker nettet til kommunikasjon/informasjon/påvirkning, enveis eller toveis kommunikasjon, forhold mellom organisasjon og medlem og organisasjon og samfunn.

Ulike typer nettbruk vil også bli sett i lys av kjennetegn ved organisasjonene og organisasjonenes vurdering av ulike kommunikasjonskanaler. Prosjektet vil være nært relatert til et annet pågående prosjekt finansiert av Forskningsrådet, “Social media and the new public sphere: Consequences for citizenship and democracy”.

Deltakere

Dag Wollebæk Ph.d. Forsker I 464 33 306 Send e-post
Publisert 25. mai 2017 21:50 - Sist endret 11. des. 2017 10:28