English version of this page
Avsluttet prosjekt

Utdanning til arbeidsoverganger: betydning av arbeidskapasitet, kompetanse og helse

Prosjektperiode 2015–2019
Oppdragsgiver Norges forskningsråd
Prosjektnr. 10110
Prosjektleder Inés Hardoy

De potensielt skadelige langtidskonsekvensene av arbeidsledighet og inaktivitet tidlig i livet, både for den enkelte og miljøet, er godt dokumentert. Ungdom i Europa har blitt særlig påvirket av den siste økonomiske krisen (OECD 2010). Unge mennesker med nedsatt arbeidsevne er spesielt sårbare. Ungdomsledigheten og NEET (ikke i arbeid, utdanning eller opplæring) indikatorer er en del av det nye «Scoreboard of key employment and social indicators», som identifiserer hoved sosiale skjevheter og sysselsettingsskjevheter i EU.

Å redusere skolefrafall, styrke arbeidsmarkedsdeltakelsen blant uføretrygdmottakere og oppmuntre til arbeidsmarkedstilknytning blant lavt utdannet ungdom er tre av de tolv viktigste ferdighetsutfordringer som Norge står ovenfor, ifølge OECD Skills Strategy Diagnostic Report for Norge (2014). I dette prosjektet ønsker vi å undersøke disse utfordringene.

Sentrale spørsmål i prosjektet er:

  • Hvordan varierer overgangen mellom utdanning og sysselsetting med fysiske og psykiske helseproblemer?

  • Hvor viktig er helse og ferdigheter for å forklare forholdet mellom å ikke fullføre videregående skole og senere utfall?

  • Er det slik at ungdommer i videregående skole dropper ut "for tidlig", eller kan det være gunstig for noen å droppe ut i oppgangskonjunkturene?

  • Hvor alvorlig er det for senere utfall å være NEET i ung alder, og hvordan varierer resultatene med sen gjennomføring i videregående skole versus annen opplæring eller arbeidsrelaterte erfaringer?

  • Har "Ungdomsgaranti" for de med redusert arbeidsevne bidratt til å øke overgangen til utdanning eller arbeid?

Personvern

Det er gjennomført en intern personvernkonsekvensvurdering i tillegg til en behandling hos Sikt og Datatilsynet.

Prosjektet har anledning til å behandle persondata inntil 1. november 2021.  Rettighetene til dem vi behandler opplysninger om, er beskrevet i vår personvernerklæring under Dine rettigheter.

Deltakere

DeltakerGrad TelefonE-post
Erling Barth Forsker I Dr. polit. 930 91 410 erling.barth@samfunnsforskning.no
Sara Cools Forsker I Ph.d. 984 96 736 sara.cools@samfunnsforskning.no
Inés Hardoy Forsker I Dr. polit. 472 45 113 ines.hardoy@samfunnsforskning.no
Pål Schøne Forsker I Dr. polit. 986 22 125 pal.schone@samfunnsforskning.no
Marte Strøm Forsker I Ph.d. 408 85 333 marte.strom@samfunnsforskning.no
Idunn Brekke
Rita Asplund
Karsten Albæk
Lena Lindahl
Caroline Hall

Publikasjoner

  • Hall, Caroline; Hardoy, Ines & von Simson, Kristine (2024). Policies for young adults with reduced work capacity. Labour market impact in Sweden and Norway. Journal of Population Economics. 37(1), s. 1–33. doi: 10.1007/s00148-024-00999-9.
  • Hardoy, Ines & von Simson, Kristine (2023). Pressing the right button—labour market odds for youth with mental illness. Journal of Education and Work. 36(7-8), s. 592–607. doi: 10.1080/13639080.2023.2289952. Fulltekst i vitenarkiv
  • von Simson, Kristine; Brekke, Idunn & Hardoy, Ines (2021). The Impact of Mental Health Problems in Adolescence on Educational Attainment. Scandinavian Journal of Educational Research. doi: 10.1080/00313831.2020.1869077. Fulltekst i vitenarkiv
  • Albæk, Karsten; Asplund, Rita; Barth, Erling; Lindahl, Lena; Strøm, Marte & Vanhala, Pekka (2020). Bedre sent enn aldri? Hvordan sen fullføring av videregående skole påvirker tidlig karriere. Søkelys på arbeidslivet. 37(01-02), s. 124–141. doi: 10.18261/issn.1504-7989-2020-01-02-08. Fulltekst i vitenarkiv
  • von Simson, Kristine & Hardoy, Ines (2020). Tackling disabilities in young age - Policies that work. IZA Journal of Labor Policy. 10(13). doi: 10.2478/izajolp-2020-0013. Fulltekst i vitenarkiv
  • von Simson, Kristine & Umblijs, Janis (2020). Housing conditions and children's school results: evidence from Norwegian register data. International journal of housing policy. doi: 10.1080/19491247.2020.1814190. Fulltekst i vitenarkiv
  • Schøne, Pål; von Simson, Kristine & Strøm, Marte (2019). Peer gender and educational Choices. Empirical Economics. doi: 10.1007/s00181-019-01697-2. Fulltekst i vitenarkiv
  • Barth, Erling; Keute, Anna Lene; Schøne, Pål; von Simson, Kristine & Steffensen, Kjartan (2019). NEET Status and Early versus Later Skills among Young Adults: Evidence from linked register-PIAAC data. Scandinavian Journal of Educational Research. doi: 10.1080/00313831.2019.1659403. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hardoy, Ines; Røed, Knut; von Simson, Kristine & Zhang, Tao (2018). Initiatives to Combat the Labour Market Exclusion of Youth in Northern Europe: A Meta-analysis. I Malo, Miguel Angel & Moreno Minguez, Almudena (Red.), European Youth Labour Markets. Problems and Policies. Springer Nature. s. 235–251. doi: 10.1007/978-3-319-68222-8_16.
  • Cools, Sara; Schøne, Pål & Strøm, Marte (2017). Forskyvninger i skolestart: Hvilken rolle spiller kjønn og sosial bakgrunn? Søkelys på arbeidslivet. 34(4), s. 273–289. doi: 10.18261/issn.1504-7989-2017-04-03. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Albæk, Karsten; Asplund, Rita; Barth, Erling; Lindahl, Lena; Strøm, Marte & Vanhala, Pekka (2019). Better Late than Never? How Late Completion Affects the Early Career of Dropouts. IZA Institute of Labor Economics. 2019(12560).

Se alle arbeider i Cristin

  • von Simson, Kristine & Umblijs, Janis (2019). Housing conditions and school attainment: evidence from Norwegian register data.
  • von Simson, Kristine & Umblijs, Janis (2019). Housing conditions and school attainment: evidence from Norwegian register data.
  • von Simson, Kristine (2019). Unge og utenforskap.
  • Hardoy, Ines (2019). Tackling disabilities in young age using supply side measures.
  • Barth, Erling; Keute, Anna Lena; Schøne, Pål; von Simson, Kristine & Steffensen, Kjartan (2018). The Importance of Early and Later Skills among Youth: Evidence from Linked Register-PIAAC data .
  • Barth, Erling; Keute, Anna Lena; Schøne, Pål; von Simson, Kristine & Steffensen, Kjartan (2018). The Importance of Early and Later Skills among Youth: Evidence from Linked Register-PIAAC data.
  • von Simson, Kristine (2018). Hvem er de unge som faller utenfor?
  • von Simson, Kristine (2018). NEETs i Norge.

Se alle arbeider i Cristin

Emneord: Arbeid, Velferd
Publisert 3. juni 2016 14:26 - Sist endret 26. feb. 2024 12:34