English version of this page
Pågående prosjekt

Unge som innfødte i en global mediekultur

Norske tenåringers mediehverdag domineres av globale plattformer som YouTube, TikTok og Netflix. Kan nasjonale medieaktører vinne tilbake den «tapte generasjonen»?

Prosjektperiode 2021–2025
Oppdragsgiver Norges Forskningsråd
Prosjektnr. 10501 / NRF: 315917
Foto av en som holder opp mobilen på konsert

Prosjektet fokuserer på tenåringer og deres underholdningsvaner, og spør om de som er født inni en global mediekultur danner vaner som er helt forskjellige fra tidligere generasjoner, og i så fall hvorfor.

Prosjektet har fire ulike innganger til disse spørsmålene:

  • Én inngang fokuserer på de unge selv, og bruker spørreskjema og kvalitative dybdeintervjuer for å kartlegge deres mediebruk og refleksjoner over den.
  • En annen del ser på feltet av norske og globale innholdsprodusenter, hvordan de opererer og hvordan de står i forhold til hverandre.
  • Vi følger også utvalgte norske medieproduksjoner for ungdom, og studerer hvilke premisser de baserer seg på når de skal prøve å nå ungdommen.
  • Til slutt studerer vi den norske mediepolitikken, og hvordan den legger til rette for produksjon av norsk innhold rettet mot ungdom. Vi sammenligner også med utvalgte andre lands mediepolitikk.

Mer om prosjektet finner du her (uio.no)

Deltakere

Publikasjoner

  • Steen-Johnsen, Kari & Sundet, Vilde Schanke (2024). Theories of the Policy Process. I Puppis, Manuel; Mansell, Robin & Van den Bulck, Hlilde (Red.), Handbook of Media and Communication Governance. Edward Elgar Publishing. s. 100–110.
  • Sundet, Vilde Schanke (2023). Public service youth content on social media platforms: Reaching youth through YouTube. I Jensen, Pia Majbritt; Redvall, Eva Novrup & Christensen, Christa Lykke (Red.), Audiovisual Content for Children and Adolescents in Scandinavia: Production, Distribution, and Reception in a Multiplatform Era. Nordicom. s. 79–98. doi: 10.48335/9789188855817-5.
  • Lüders, Marika & Sundet, Vilde Schanke (2022). Globalt innfødte som en tapt generasjon? En konseptualisering av unge som en mediegenerasjon. Norsk Medietidsskrift. 30(1/2023), s. 1–12. doi: 10.18261/nmt.30.1.1. Fulltekst i vitenarkiv
  • Sundet, Vilde Schanke & Lüders, Marika (2022). “Young people are on YouTube”: industry notions on streaming and youth as a new media generation. Journal of Media Business Studies. doi: 10.1080/16522354.2022.2125262. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Sundet, Vilde Schanke & Wolter, Stina Thueland (2024). Erotisk fan-litteratur sprer seg: Fantaserer om politikere. [Internett]. TV 2.
  • Sundet, Vilde Schanke & Undheim, Ingeborg (2024). Joe Biden på TikTok: – Dummeste du har gjort. [Internett]. NRK.
  • Flaatten, Camilla & Sundet, Vilde Schanke (2024). «Mean Girls» er tilbake – men er de fortsatt relevante? [Avis]. Aftenposten.
  • Sundet, Vilde Schanke & Kamilla, Brandal (2024). Mediehusene kjemper om å nå de unge. Her er de tre mest brukte strategiene. [Internett]. Forskning.no.
  • Sundet, Vilde Schanke (2024). Ung-utfordringen, et ekte dilemma. M24.
  • Wictorsen, Mari Lund & Sundet, Vilde Schanke (2024). Serien som viste alt. [Avis]. A-magasinet.
  • Sundet, Vilde Schanke (2024). Tre bransjestrategier for å nå de unge.
  • Sundet, Vilde Schanke & Leine, Jan Erlend (2024). Enda mer kjendis-tv. [Radio]. NRK Ekko.
  • Sundet, Vilde Schanke & Platou, Jeannette Mellbye (2024). Else gifter seg, Love is blind og dating-reality. [Radio]. NRK Arena.
  • Sundet, Vilde Schanke; Jensen, Hanne Drange & Dahle, Caroline Jensen (2024). Frokost-trenden tar av: – Voldsom respons. [Internett]. TV 2.
  • Sundet, Vilde Schanke & Gjelland, Marit Eriksdatter (2024). Hvorfor elsker vi True Crime? [Radio]. Aftenposten Dypdykk.
  • Sundet, Vilde Schanke; Nerland, Andrine & Haus, Line (2024). Svarer på kritikken: – Forstår at folk er lei. [Internett]. TV 2.
  • Egedius, Tonje & Sundet, Vilde Schanke (2024). Derfor fascinerer Spillet. [Avis]. Aftenposten.
  • Sundet, Vilde Schanke & Jerijeriv, Dag Robert (2024). TV 2 rykker ifra NRK på strømmemarkedet: - Kan bli størst for første gang. [Internett]. Kampanje.
  • Bjørhovde, Hilde & Sundet, Vilde Schanke (2024). «The Golden Bachelor» – Aldri for sent for kjærlighet! [Avis]. Aftenposten.
  • Lüders, Marika & Sundet, Vilde Schanke (2024). Exploring screen entertainment from a combined industry-youth perspective.
  • Sundet, Vilde Schanke & Steen-Johnsen, Kari (2024). Influencer autonomy: Navigating authenticity, agency and algorithms.
  • Sundet, Vilde Schanke & Platou, Jeannette (2024). Realitybølge, «Spillet» og tidenes mest crazy reality-serie. [Radio]. NRK Arena.
  • Sundet, Vilde Schanke & Platou, Jeanette (2023). Kan det bli for mye kjendiser? [Radio]. NRK Arena.
  • Sundet, Vilde Schanke & Andersen, Ida Yasin (2023). Ny rapport frå Medietilsynet: Fleire unge vel podkast-mediet som nyhetskjelde. [Radio]. NRK Nyhetsmorgen.
  • Sundet, Vilde Schanke & Aas, Espen (2023). Kringkastingsrådet behandlet NRK-klager. [Radio]. NRK Dagsnytt 18.
  • Bogen, Annika Celin & Sundet, Vilde Schanke (2023). Hvorfor bruker vi så mye tid på TikTok? [Internett]. Ung.forskning.no.
  • Tvedt, Ida-Kristin & Sundet, Vilde Schanke (2023). Var direkte på TikTok – så dukket det opp meldinger fra hennes avdøde «far». [Internett]. TV 2.
  • Sundet, Vilde Schanke (2023). Screenwriting for Children and Teenagers.
  • Sundet, Vilde Schanke (2023). Commissioning Screen Stories for Youth.
  • Sundet, Vilde Schanke (2023). Industry studies and elite/exclusive interviews: Methodological reflections.
  • Sundet, Vilde Schanke (2023). Audience and fan studies: Methodological reflections.
  • Strømme, Simen Hunding & Sundet, Vilde Schanke (2023). Flere besvimte da Logan Paul og KSI gjestet Oslo. [Internett]. TV 2.
  • Sundet, Vilde Schanke & Maren, Rise (2023). YouTube stjerner i Oslo. [TV]. TV 2 21-Nyhetene.
  • Sundet, Vilde Schanke (2023). It’s A Picnic Basket, Not A Fridge? Strategies From Norway For Reaching A New Media Generation. I Kirkham, Hannie & Woodfall, Ashley (Red.), The Children's Media Yearbook 2023. The Children's Media Foundation. s. 130–134.
  • Buset, Simen Barstad & Sundet, Vilde Schanke (2023). Oppfører seg som spillkarakterer - tar av på TikTok. [Internett]. Tek.no.
  • Sundet, Vilde Schanke & Engelsvold, Sven Ole (2023). Kjendis-tv. [Radio]. NRK P2-pulsen.
  • Kolseth, Hans Ivar Moss & Sundet, Vilde Schanke (2023). – Det er ein skandale kor dårleg ein fersking tener i reality-program. [Avis]. Morgenbladet.
  • Sundet, Vilde Schanke (2023). Keynote: Growing up on big tech - how global platforms define youth entertainment culture.
  • Sundet, Vilde Schanke & Platou, Jeanette (2023). Vil streiken endre Hollywood for alltid? [Radio]. NRK Arena.
  • Bamle, Pelle & Sundet, Vilde Schanke (2023). Metoden som endrer norske kulturinstitusjoner. [Avis]. Morgenbladet.
  • Sundet, Vilde Schanke (2023). Perspektiver på barn og unges medievaner.
  • Bølstad, Linn; Sundet, Vilde Schanke & Berge, Vida Lill (2023). Reality-tv som karrierevei. [Radio]. NRK Studio 2.
  • Sundet, Vilde Schanke (2023). Tingenes tilstand: vinteren har kommet - et kjapt nåtidsbilde.
  • Sundet, Vilde Schanke (2023). Fra Exit til Luksusfellen? M24.
  • Lüders, Marika (2023). Who are the global natives? Where are they in the media landscape?
  • Lüders, Marika (2023). Experience machines for well-being? Teens as audiences on TikTok, YouTube and Instagram.
  • Sundet, Vilde Schanke & Arnesen, Zahra Katrine (2023). Hvorfor hater "alle" Velma? [Internett]. NRK.
  • Aas, Endre Ugelstad & Sundet, Vilde Schanke (2023). Lokker ungdommen med «se så mye du vil»-tilbud. [Avis]. Klassekampen.
  • Barka, Even Hye T & Sundet, Vilde Schanke (2023). Olaf (24) håver inn millioner på YouTube: Slik kan du gjøre det samme. [Internett]. Nettavisen.
  • Sundet, Vilde Schanke & Espeland, Anett Johansen (2023). Stadig meir kjendis-TV: – Det kan bli for mykje. [Internett]. NRK.
  • Sundet, Vilde Schanke & Aas, Vilde Aardahl (2023). Hva ønsker unge å se på skjermen? [Internett]. Ung.forskning.no.
  • Glans-Dore, Mari & Sundet, Vilde Schanke (2023). Slik ble Taylor Swift alles bestevenninne. [Avis]. A-magasinet.
  • Sundet, Vilde Schanke & Aas, Vilde Aardahl (2023). Slik bruker vi media til å flykte fra virkeligheten. [Internett]. Ung.forskning.no.
  • Sundet, Vilde Schanke & Platou, Jeanette (2023). Er det for mange kjendiser på tv? [Radio]. NRK Arena.
  • Sundet, Vilde Schanke (2023). Globalt innfødte? Hvem er fremtidens publikum, og hvordan når vi dem?
  • Arneberg, Edda J. (2023). YouTube is still the most popular media for Norwegian teens, but how are they using it, and what does it mean to them?
  • Sundet, Vilde Schanke (2023). Global Natives – Hvem er framtidens publikum, og hvordan når vi dem?
  • Sundet, Vilde Schanke & Løkke, Gabriella (2023). Feminin ekstraganza: Nå har girlsa tatt over. [Avis]. Dagsavisen.
  • Arneberg, Edda J. (2023). YouTube and Rabbit Holes: Are we even living in the same reality? Researching how Norwegian youth use YouTube.
  • Arneberg, Edda J. (2023). Looking for a sense of belonging: the Paradox of youths YouTube habits. Researching how Norwegian youth use YouTube.
  • Sundet, Vilde Schanke & Hofsrud, Øyvind (2022). Amazon tar opp kampen med HBOs drager med tidenes mest påkostede tv-serie: - Stort, eksklusivt og dyrt. [Internett]. Kampanje.
  • Lüders, Marika (2022). Media entertainment experiences among youth on global platforms.
  • Sundet, Vilde Schanke; Aas, Endre Ugelstad & Larsen, Dag Eivind Undheim (2022). BBC i hardt vær. [Avis]. Klassekampen.
  • Sundet, Vilde Schanke (2022). Frekk og folkelig tenåring har blitt voksen – 30 år med TV 2. M24.
  • Sundet, Vilde Schanke & Ingebrethsen, Christian (2022). Emmy-prisene. [TV]. NRK Dagsrevyen.
  • Sundet, Vilde Schanke & Eriksen, Lars (2022). Netflix giver efter i England: "Det er en gamechanger". [Avis]. Politiken.
  • Østensvik, Kristin Sverre & Sundet, Vilde Schanke (2022). Netflix Norge er 10 år. [Radio]. NRK Nyhetsmorgen.
  • Sundet, Vilde Schanke & Saude, Kari Anne (2022). Netflix 10 år i Norge. [TV]. NRK Dagsrevyen.
  • Sundet, Vilde Schanke & Lüders, Marika (2022). The 'adoption' of personally branded media players in the Norwegian television industry.
  • Sundet, Vilde Schanke & Lüders, Marika (2022). Young people are on YouTube: Industry notions on streaming and youth as a new media generation.
  • Sundet, Vilde Schanke (2022). Playing the game while staying true: Personally branded media players navigating across industries and platforms.
  • Sundet, Vilde Schanke (2022). Fans. Store Norske Leksikon.
  • Lüders, Marika (2022). Entertainment across boundaries? A repertoire study of media use among Norwegian teens .
  • Sundet, Vilde Schanke (2022). Ungdom + underholdning = sant.
  • Lüders, Marika (2022). Streaming media: content libraries, structuring of content, audience agency.
  • Sundet, Vilde Schanke & Marie Askeland, Lauvdal (2022). Nordmenn strømmer nå mer enn under pandemien. [Avis]. Aftenposten.
  • Sundet, Vilde Schanke & Jerijervi, Dag Robert (2022). Sophie Elise sluser lyttere over til annet NRK-innhold: - Avgjørende for at vi skal fylle vårt oppdrag. [Internett]. Kampanje.
  • Sundet, Vilde Schanke (2022). Hvis influenser er svaret, hva var spørsmålet?
  • Broen, Sara Marie & Sundet, Vilde Schanke (2022). Øyunn Krogh om influenserrollen: – En jobb jeg ikke vil ha på sikt. [Internett]. NRK.
  • Sundet, Vilde Schanke & Lunde, Anders Firing (2022). En ny type kjendis har overtatt underholdningen også hos NRK: profilen. [Avis]. Morgenbladet.
  • Sundet, Vilde Schanke & Fejerskov, Johan Moe (2022). "Folk er forundret": Hvad er det egentlig, der sker med Netflix? [Internett]. Politiken.
  • Sundet, Vilde Schanke & Kjøstelsen, Ida (2022). Premiere på siste sesong av Rådebank. [TV]. NRK Nyhetsmorgen.
  • Sundet, Vilde Schanke & Våge, Martha (2022). Verdiane i nye «Paradise». [Radio]. NRK P2 Kompass.
  • Eriksen, Lars & Sundet, Vilde Schanke (2022). Netflix hæver prisen: Har de ramt en stor mur? . [Avis]. Politiken.
  • Arneberg, Edda Jansdottir & Platou, Jeannette (2022). Hvorfor trakasseres kvinnelige utøvere i e-sport? [Radio]. NRK P2.
  • Sundet, Vilde Schanke & Platou, Jeannette (2022). Hvorfor elsker vi ikoner? [Radio]. NRK Arena.
  • Sundet, Vilde Schanke & Kvien, Elise (2022). Netflix-serie fekk dei til Barcelona. [Radio]. NRK Nyhetsmorgen.
  • Sundet, Vilde Schanke; Laache, Camilla & Lundegaard, Marte (2022). TV-serier som virkelighetsflukt. [TV]. TV 2 Nyhetskanalen.
  • Sundet, Vilde Schanke; Gimse, Lars Martin & Stoveland, Kjetil (2022). Netflix: slik forklares gigantens fall. [Internett]. Dagbladet.
  • Sundet, Vilde Schanke & Støyva, Andreas Brattåker (2022). Netflix pustes i nakken av konkurrentene. Nå tar de grep. [Avis]. Aftenposten.
  • Sundet, Vilde Schanke & Krogh, Aurora Henni (2022). Derfor elsker alle "Euphoria". [Internett]. Subjekt.
  • Sundet, Vilde Schanke & Glans-Doré, Mari (2022). Cosplayere som ikler seg en annen etnisk opprinnelse, risikerer netthat: – Det er bare trist. [Internett]. Aftenposten.
  • Sundet, Vilde Schanke; Ludvigsen, Elin & Bergesen, Eirik (2022). Reality er en risikosport for toppolitikere. [TV]. TV 2 Norske tilstander.
  • Sundet, Vilde Schanke & Mangelrød, Nils Christian (2022). Ingen norske medier på topp blant ungdom. Den nye NRK-sjefen frykter at de kan miste dagens unge for godt. [Avis]. Aftenposten.
  • Yildiz, Munevver & Sundet, Vilde Schanke (2022). Unge nyhetsunnvikere. [Radio]. NRK P1 Nyhetsmorgen.
  • Sundet, Vilde Schanke; Karlsen, Rune & Slangsvold, Einar Lie (2022). Unge som nyhetsunnvikere . [Radio]. NRK P2 Studio 2.

Se alle arbeider i Cristin

Emneord: Medier og offentlighet
Publisert 23. jan. 2023 09:21 - Sist endret 26. feb. 2024 12:23