Bakgrunn
Organisering og ledelse av fagprofesjonelle samarbeid er et viktig fokuspunkt i utviklingen av den danske grunnskolen. Elevenes læring og trivsel er forventet å avhenge av hvordan lærere og lærere jobber sammen for å styrke kvaliteten på undervisningen. Samtidig kan samarbeidet også understøtte de fagprofesjonells motivasjon og opplevde kompetanse.
Formål
Utgangspunktet for SAMFO-prosjektet er å undersøke hvordan og i hvilken grad fagfolkene samarbeider, hvilke effekter samarbeidet har, og hvordan det best kan støttes organisatorisk og ledelsesmessig.
Prosjekttilnærming
De siste årene har det vært et økende fokus på læringsrettet faglig samarbeid i den danske grunnkolen. Under overskriften “profesjonelle læringsfellesskap” er kjernen i samarbeidet studentenes faglige og sosiale utvikling basert på data og forskningsbasert kunnskap. Det mangler imidlertid kunnskap om effekten av den massive investeringen fra offentlige og private midler for å utvikle det faglige samarbeidet. Samtidig mangler vi svar på hva som skal organisatorisk og ledelsesmessig til for å oppnå positive resultater.
SAMFO-prosjektet skal undersøke ulike former for profesjonelt samarbeid og deres effekt på både lærer- og elevforhold i den danske grunnskolen. Formålet er å identifisere hvordan samarbeidet kan fremme elevenes læring og trivsel samt lærernes motivasjon, opplevde kompetanser og undervisningspraksis.
Prosjektet bruker både kvalitative og kvantitative metoder, og det består spesielt av fire delprosjekter:
- En kartlegging av eksisterende studier samt spredning og innhold i ulike former for faglig samarbeid i den danske grunnskolen.
- En kvalitativ studie av hvordan lærere og lærere samarbeider, og hvilken betydning samarbeidet har for kvaliteten på undervisningen og de faglige kompetansene.
- En blandet metodestudie av effektene av ledelse og kompetanseutvikling på det faglige samarbeidet og effekten av det.
- En kvantitativ tidsserieundersøkelse av effekten av profesjonelt samarbeid på elevenes læring og velvære samt på de profesjonelles praksis og motivasjon.