English version of this page
Avsluttet prosjekt

1+1 prosjektet

Smågruppeundervisning i matematikk for elever på småskoletrinnet.

Prosjektperiode 2016–2021
Oppdragsgiver Norges forskningsråd
Prosjektnr. 10146 / NFR: 256217
Prosjektleder Vibeke Opheim (NIFU)

Prosjektformål

Hensikten med «1+1 prosjektet» er å undersøke hva som skjer med elevenes matematikkferdigheter dersom de får en ekstralærer som brukes til å gi elevene undervisning i smågrupper. Målgruppen for prosjektet er elever på småskoletrinnet.

Prosjektet vil foregå i ti større kommuner, geografisk spredt over store deler av landet, fra øst til sør-vest og til nord. Følgende kommuner inngår i prosjektet: Asker, Bærum, Bodø, Drammen, Sandefjord, Sarpsborg, Stavanger, Trondheim, Tromsø og Ålesund. Samlet omfatter prosjektet 160 skoler fra de deltakende kommunene.

Prosjekttilnærming

For å undersøke om smågruppeundervisning i matematikk øker elevenes ferdigheter i matematikk, gjennomføres en randomisert studie der de deltakende skolene fordeles tilfeldig i to like store grupper – en forsøksgruppe og en sammenligningsgruppe. Skolene i forsøksgruppen får ressurser til å ansette en ekstra lærer, kvalifisert til å undervise i matematikk, mens skolene i sammenligningsgruppen fortsetter som før. Det er viktig at skolene er tilfeldig fordelt i to grupper, slik at de ekstra lærerressursene utgjør den eneste forskjellen mellom gruppene. 

Ved å sammenligne matematikkferdighetene til elevene i forsøksgruppen med sammenligningsgruppen, vil vi undersøke effektene av smågruppeundervisning i matematikk på elevenes læringsutbytte. Prosjektet strekker seg over fire skoleår (2016-2020) og vil bidra med ny kunnskap om effekter av økt lærertetthet i en norsk skolekontekst.

Se også

Deltakere

Henning Finseraas Ph.d. Forsker I, bistilling Send e-post
Inés Hardoy Dr. polit. Forsker I 472 45 113 Send e-post
Kari Vea Salvanes Ph.d. Forsker II 970 29 691 Send e-post
Pål Schøne Dr. polit. Forsker I 986 22 125 Send e-post

Publikasjoner

  • Green, Colin; Nyhus, Ole Henning & Salvanes, Kari Vea (2022). How does testing young children influence educational attainment and well-being? Working Paper Series at Department of Economics, NTNU. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hall, Caroline; Hardoy, Ines & Lundin, Martin (2022). Schooling in the Nordic countries during the COVID-19 pandemic. Nordic Economic Policy Review. s. 142–187. doi: 10.6027/nord2022-001.
  • Bonesrønning, Hans; Finseraas, Henning; Hardoy, Ines; Iversen, Jon Marius Vaag; Nyhus, Ole Henning & Opheim, Vibeke [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2022). Small-group instruction to improve student performance in mathematics in early grades: Results from a randomized field experiment. Journal of Public Economics. 216. doi: 10.1016/j.jpubeco.2022.104765. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bubikova-Moan, Jarmila & Opheim, Vibeke (2020). ‘It’s a jigsaw puzzle and a challenge’: critical perspectives on the enactment of an RCT on small-group tuition in mathematics in Norwegian lower-elementary schools. Journal of Education Policy. doi: 10.1080/02680939.2020.1856931. Fulltekst i vitenarkiv
  • Pontoppidan, Maiken; Keilow, Maria; Dietrichson, Jens; Solheim, Oddny Judith; Opheim, Vibeke & Gustafson, Stefan [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2018). Randomised controlled trials in Scandinavian educational research. Educational Research. 60(3), s. 311–335. doi: 10.1080/00131881.2018.1493351. Fulltekst i vitenarkiv
  • Solheim, Oddny Judith & Opheim, Vibeke (2018). Beyond class size reduction: Towards more flexible ways of implementing a reduced pupil-teacher ratio. International Journal of Educational Research. s. 1–8. doi: 10.1016/j.ijer.2018.10.008. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

Se alle arbeider i Cristin

  • Sandsør, Astrid Marie Jorde & Salvanes, Kari Vea (2023). Smågruppeundervisning i matematikk bedrer elevenes læringsresultater. Bedre Skole. Bedre skole 2 2023.
  • Salvanes, Kari Vea (2022). Small Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment.
  • Salvanes, Kari Vea (2022). Small Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2022). Small Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment.
  • Salvanes, Kari Vea; Opheim, Vibeke & Sandsør, Astrid Marie Jorde (2022). Flere lærere kan gi bedre elevresultater. Dagens næringsliv.
  • Salvanes, Kari Vea; Nyhus, Ole Henning Risnes & Opheim, Vibeke (2022). 1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet. Formidlingsseminar: Resultater fra prosjektet.
  • Bubikova-Moan, Jarmila & Opheim, Vibeke (2022). Hjelp, forskerne kommer! Erfaringer med randomisert kontrollert studie i småskolen . Bedre Skole. s. 58–62.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2021). Small Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2021). Small Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment.
  • Bubikova-Moan, Jarmila & Opheim, Vibeke (2021). Enacting an RCT on small-group mathematics tuition in elementary schools: practitioners' voices.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020). Forsøk i skolen. Bedre Skole. s. 57–60.
  • Opheim, Vibeke (2018). 1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet. Status og foreløpige resultater.
  • Salvanes, Kari Vea (2017). 1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet.
  • Salvanes, Kari Vea (2017). 1+1 Project. Small group Instruction in Mathematics for Pupils in lower primary school.
  • Flatø, Martin; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Ulriksen, Robin; Belanger, Julie & Sutherland, Alex (2017). RCT – en metode for politikkrelevant utdanningsforskning.
  • Opheim, Vibeke (2017). 1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet.
  • Opheim, Vibeke (2016). 1+1 Project Small group Instruction in Mathematics for Pupils Level 1-4.
  • Opheim, Vibeke (2016). 1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet.

Se alle arbeider i Cristin

Emneord: Arbeid, Velferd
Publisert 10. juni 2016 15:52 - Sist endret 26. feb. 2024 12:30