English version of this page
Avsluttet prosjekt

Forbrukersamvirkets historie

Prosjektperiode 2000–2006
Oppdragsgiver Coop NKL
Prosjektnr. 415.080

Prosjektet behandler forbrukersamvirkets utvikling i Norge, men trekker også inn relevante aspekter ved den internasjonale kooperative bevegelse. For­målet er å plassere kooperasjonen i en bred samfunnskontekst. Gjennom prosjekt­perioden skal det lages delrapporter om avgrensede emner. Prosjektet vil munne ut i et historieverk til NKLs 100 års jubileum i 2006.

Et kjernespørsmål vil være hvordan forbrukersamvirket har søkt å forene sosiale og forretningsmessige mål. Hvilken betydning har den særegne eier­formen hatt for samvirkets slagkraft? Kooperasjonens ideologi-utvikling og forholdet til politiske bevegelser og det politiske system i Norge vil ha krav på særlig interesse. Den økonomiske dimensjon omfatter så vel interne øko­nomiske resultater som forbrukersamvirkets rolle i utviklingen av norsk varehandel mer allment.

Forbrukersamvirkets organisasjonsutvikling er et eget hovedtema. Det dreier seg både om forbrukerbevegelsens formelle strukturer, og om re­kruttering og deltakelse gjennom de ulike periodene. Forholdet mellom ulike deler av samvirket, særlig ulikheter mellom landsdelene og samspillet periferi sentrum vil stå sentralt.

Det internasjonale samarbeidet har flere dimensjoner. Her er det tale både om utenlandske forbilder, samarbeid over landegrensene og kompa­rasjon med hovedtrekk i andre land. Utviklingen i det nordiske området danner en naturlig referanseramme, men det blir også aktuelt å bruke materiale fra andre europeiske nasjoner.

Delprosjekter

Publisert 24. juni 2008 15:13 - Sist endret 26. feb. 2024 12:34