Ingvild Reymert

Statsviter med ekspertise på høyere utdanning og forskningspolitikk
Ingvild Reymert er utdannet statsviter. I forskningen sin har hun vært opptatt av hvordan vi forstår offentlige organisasjoners rolle og utvikling over tid, med fokus på høyere utdanning og forskningsinstitusjoner. Hennes forskning er stort sett basert på kvantitative data.
I Reymerts doktorgrad analyserte hun hvordan vi kan forstå akademiske ansettelsesprosesser og bruk av bibliometriske indikatorer, med flere publikasjoner i internasjonale tidsskrift. Reymert har også en bistilling hos NIFU.
Hos ISF forsker Reymert på sivilsamfunnsorganisasjoners rolle i det politiske systemet.
Sosiale medier
Prosjekter
Publikasjoner
-
Reymert, Ingvild S & Thune, Taran Mari (2022). Task complementarity in academic work: a study of the relationship between research, education and third mission tasks among university professors. Journal of Technology Transfer. doi: 10.1007/s10961-021-09916-8.
-
Langfeldt, Liv; Reymert, Ingvild S & Aksnes, Dag W. (2020). The role of metrics in peer assessments. Research Evaluation. doi: 10.1093/reseval/rvaa032. Fulltekst i vitenarkiv Vis sammendrag
-
Reymert, Ingvild S; Jungblut, Jens Patrick Wilhelm & Borlaug, Siri Brorstad (2020). Are evaluative cultures national or global? A cross-national study on evaluative cultures in academic recruitment processes in Europe. Higher Education. doi: 10.1007/s10734-020-00659-3. Fulltekst i vitenarkiv Vis sammendrag
-
Reymert, Ingvild S (2020). Bibliometrics in academic recruitment: A screening tool rather than a game changer. Minerva. doi: 10.1007/s11024-020-09419-0. Fulltekst i vitenarkiv Vis sammendrag
-
Frølich, Nicoline; Trondal, Jarle; Caspersen, Joakim & Reymert, Ingvild S (2019). Reformer i UH-sektoren. Det muliges kunst. I Knudsen, Jon Paschen & Lauvdal, Torunn (Red.), Geografi, kunnskap, vitenskap: Den regionale UH-sektorens framvekst og betydning. Cappelen Damm Akademisk. s. 75–98. doi: 10.23865/noasp.73. Fulltekst i vitenarkiv
-
Kyvik, Svein & Reymert, Ingvild (2017). Research collaboration in groups and networks: differences across academic fields. Scientometrics. 113(2), s. 951–967. doi: 10.1007/s11192-017-2497-5. Fulltekst i vitenarkiv Vis sammendrag
-
Vabø, Agnete; Alvsvåg, Aina; Kyvik, Svein & Reymert, Ingvild S (2016). The establishment of formal research groups in higher education institutions. Nordic Journal of Studies in Educational Policy. s. 1–12. doi: 10.3402/nstep.v2.33896. Fulltekst i vitenarkiv Vis sammendrag
-
Thune, Taran Mari; Reymert, Ingvild; Gulbrandsen, Magnus & Aamodt, Per O (2016). Universities and external engagement activities: Particular profiles for particular universities? Science and Public Policy. 43(6), s. 774–786. doi: 10.1093/scipol/scw019. Fulltekst i vitenarkiv Vis sammendrag
-
Frølich, Nicoline; Trondal, Jarle; Caspersen, Joakim & Reymert, Ingvild (2016). Managing mergers – governancing institutional integration. Tertiary Education and Management. 22(3), s. 231–248. doi: 10.1080/13583883.2016.1196235. Fulltekst i vitenarkiv Vis sammendrag
-
Aardal, Bernt; Reymert , Ingvild Stakkevold & Otterbekk, Stine Renate (2010). Trenden er brutt - færre skifter parti. Samfunnsspeilet : Tidsskrift om levekår og livsstil. s. 24–32.
-
Langfeldt, Liv; Ingeborgrud, Lina; Reymert, Ingvild; Svartefoss, Silje Marie & Borlaug, Siri Brorstad (2022). Evaluation of the Spark pilot: Identifying novel and unconventional research by doubleblinded peer review. Nordic Institute for studies in Innovation, Research and Education NIFU.
-
Segaard, Signe Bock & Reymert, Ingvild S (2022). Offentlige og offentlig finansierte kulturinstitusjoner: Utfordringer knyttet til betaling, kulturfaglighet og personvern i frivilligheten. Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor. Rapport(2022:4). Fulltekst i vitenarkiv Vis sammendrag
-
Reymert, Ingvild S (2021). Controlling the Future of Academe: Academic and Managerial Logics in Professorial Recruitment. Samfunnsvitenskapelig fakultet, Universitetet i Oslo.
-
Tellmann, Silje Maria; Ulvestad, Marte E. S.; Reymert, Ingvild S; Gunnes, Hebe & Larsen, Even Hellan (2019). Karriere og arbeidsvilkår i norsk akademia : Resultater fra en survey blant vitenskapelig ansatte. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU .
-
Frølich, Nicoline; Wendt, Kaja Kathrine; Reymert, Ingvild S; Tellmann, Silje Maria; Elken, Mari & Kyvik, Svein [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2018). Academic career structures in Europe : Perspectives from Norway, Denmark, Sweden, Finland, the Netherlands, Austria and the UK. Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education (NIFU). Vis sammendrag
-
Støren, Liv Anne; Nesje, Kjersti; Salvanes, Kari Vea; Arnesen, Clara Åse & Reymert, Ingvild S (2018). Kompetanseutnyttelse blant mastere to–tre år etter eksamen : Resultater fra Spesialkandidatundersøkelsen 2017. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU . Vis sammendrag
-
Reymert, Ingvild; Nesje, Kjersti & Thune, Taran Mari (2017). Doktorgradskandidater i Norge: Forskeropplæring, arbeidsvilkår og karriereforventninger . Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Vis sammendrag
-
Høst, Håkon & Reymert, Ingvild (2017). Modeller for fagopplæring for voksne innvandrere. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
-
Elken, Mari; Frølich, Nicoline & Reymert, Ingvild (2016). Steering approaches in higher education: Comparing Norway, Sweden, Finland, the Netherlands and UK (England. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Vis sammendrag
-
Reymert, Ingvild; Aamodt, Per O; Børing, Pål & Næss, Terje (2016). Hvordan ser arbeidslivet på kandidater fra Universitetet i Oslo? Resultater fra en undersøkelse i et utvalg virksomheter i 2016. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. Vis sammendrag
-
Støren, Liv Anne; Salvanes, Kari Vea; Reymert, Ingvild; Arnesen, Clara Åse & Wiers-Jenssen, Jannecke (2016). Kandidatundersøkelsen 2015: I hvor stor grad er nyutdannede mastere berørt av nedgangskonjunkturen? Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
-
Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete & Reymert, Ingvild (2016). Organisasjonsstrukturen ved Universitetet i Stavanger – synspunkter fra de ansatte. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
-
Stensaker, Bjørn; Vabø, Agnete & Reymert, Ingvild (2016). Evaluering av ordningen med fakultets- og instituttstyrer ved Universitetet i Stavanger. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
-
Hovdhaugen, Elisabeth; Aamodt, Per O; Reymert, Ingvild & Stensaker, Bjørn (2016). Indikatorer på kvalitet i høyere utdanning. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
-
Reymert, Ingvild; Hjellbrekke, Johannes; Aamodt, Per O & Frølich, Nicoline (2015). Skillelinjer i universitets- og høgskolesektoren: Et eksplorerende notat. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
-
Kyvik, Svein; Reymert, Ingvild; Vabø, Agnete & Alvsvåg, Aina (2015). Forskergrupper i universitets- og høgskolesektoren. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
-
Waagene, Erica & Reymert , Ingvild Stakkevold (2015). Metodenotat: Dokumentasjon av data fra spørreskjemaundersøkelsen til fast vitenskapelig ansatte i U&H-sektoren våren 2013 – Revidert og utvidet utgave. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
-
Aardal, Bernt; Berglund, Frode & Reymert, Ingvild S (2011). Valgundersøkelse 2009. Dokumentasjonsrapport. Statistisk sentralbyrå.
-
Reymert , Ingvild Stakkevold (2011). Høyrepopulister uten kvinneappell: Hvorfor færre kvinner enn menn stemmer på høyrepopulistiske partier i Europa. Universitet i Oslo.
-
Reymert, Ingvild S; Jungblut, Jens & Borlaug, Siri Brorstad (2021). Correction to: Are evaluative cultures national or global? A cross‑national study on evaluative cultures in academic recruitment processes in Europe (Higher Education, (2021), 82, 5, (823-843), 10.1007/s10734-020-00659-3). Higher Education. 82(5). doi: 10.1007/s10734-021-00686-8.
-
Reymert, Ingvild S; Thune, Taran Mari & Borlaug, Siri Brorstad (2021). Både norske og utenlandske forskere er aktive samfunnsdebattanter . Morgenbladet.
-
Langfeldt, Liv; Aksnes, Dag W. & Reymert, Ingvild S (2021). Peer review for academic jobs and grants continues to be shaped by metrics, especially if your reviewer is highly ranked. LSE Impact Blog.
-
Vabø, Agnete; Reymert, Ingvild S; Borlaug, Siri Brorstad & Jungblut, Jens Patrick Wilhelm (2021). Barriers to recruitment to academic positions.
-
Reymert, Ingvild S (2020). How important are bibliometrics in academic recruitment processes? Vis sammendrag
-
Reymert, Ingvild S; Jungblut, Jens & Borlaug, Siri Brorstad (2019). National or global standards? A cross-national study on assessment criteria in academic recruitment processes in Europe.
-
Reymert, Ingvild S (2019). Is the Metrics Tide Exaggerated? .
-
Reymert, Ingvild S (2019). Is the Metrics Tide Exaggerated? .
-
Reymert, Ingvild S; Tveit, Mari Sundli; Bakke, Anne Helene & Strisland, Jonas (2018). Hvor blir det av kvinnene? . [Internett]. Studentsnakk / Podcast Norsk studentorganiasjon.
-
Reymert, Ingvild S (2018). Ensidig rekruttering skyver ut uortodokse forskere. Forskerforum.no.
-
Reymert, Ingvild S (2018). Fagskoler.
-
Reymert, Ingvild S (2018). Doktorgradskandidater i Norge: Forskeropplæring, arbeidsvilkår og karriereforventninger.
-
Reymert, Ingvild S (2018). Hvor blir det av postdoktorene?
-
Reymert, Ingvild S (2018). Quality in recruitment processes.
-
Reymert, Ingvild S (2018). Quality in recruitment processes.
-
Reymert, Ingvild S (2018). Quality in recruitment processes.
-
Reymert, Ingvild S (2017). Arbeidsgiverundersøkelser.
-
Reymert, Ingvild S & Aamodt, Per O (2017). Graduate’s and employer survey.
-
Reymert, Ingvild S & Thune, Taran Mari (2017). Jack of all trades.
-
Reymert, Ingvild S & Kyvik, Svein (2017). Research collaboration in groups and networks. Differences across academic fields.
-
Reymert, Ingvild S (2017). Doktorgradskandidater i Norge: Forskeropplæring, arbeidsvilkår og karriereforventninger.
-
Reymert, Ingvild S (2017). Modeller for fagopplæring for voksne innvandrere.
-
Reymert, Ingvild S (2017). Doktorgradskandidater i Norge: Forskeropplæring, arbeidsvilkår og karriereforventninger.
-
Reymert, Ingvild S (2017). Doktorgradskandidater i Norge: Forskeropplæring, arbeidsvilkår og karriereforventninger.
-
Reymert, Ingvild S (2017). Akademisk frihet i instituttsektoren.
-
Reymert, Ingvild (2017). Kandidater og arbeidsgivere om arbeidslivsrelevans.
-
Reymert, Ingvild (2016). Hva er studiekvalitet? Ledelse og Teknikk. s. 22–23.
-
Reymert, Ingvild (2016). Hvordan ser arbeidslivet på kandidater fra UiO?
-
Reymert, Ingvild (2016). Utdanner vi den kompetansen Norge trenger?
-
Reymert, Ingvild (2016). Overgang til arbeidslivet.
-
Reymert, Ingvild (2016). Kvalitet – hva er det? Og hva vet vi?
-
Reymert, Ingvild (2016). Kvalitet – hva er det? Og hva vet vi?
-
Reymert, Ingvild; Hjellbrekke, Johannes & Frølich, Nicoline (2016). Is the landscape changing? A study of the changes in the Norwegian higher education sector.
-
Hovdhaugen, Elisabeth & Reymert, Ingvild (2016). More focused on studying? Differences in time spent studying between students who work and students who do not.
-
Frølich, Nicoline; Trondal, Jarle; Caspersen, Joakim & Reymert, Ingvild (2015). Managing mergers - governing Institutional integration.
-
Hovdhaugen, Elisabeth & Reymert, Ingvild (2015). More focused on studying? Differences in time spent studying between students that work and students that do not.