Høsten 2015 prøvde Justis- og beredskapsdepartementet noe helt nytt: De lanserte en Facebook-kampanje for å påvirke migrantenes reisevalg.
Facebook-kampanjen «Stricter asylum regulations in Norway» er noe av tematikken for den nye ISF-rapporten Communicating Borders: Informing migrants and potential asylum seekers through social media. Rapportforfatterne Audun Beyer, Jan-Paul Brekke og Kjersti Thorbjørnsrud har også sett nærmere på tilsvarende internasjonale informasjonskampanjer som er internettbaserte.
Under seminaret torsdag 31. august ble rapporten diskutert. I tillegg til presentasjon av funnene fikk de fremmøtte høre kommunikasjonsrådgiver og nettredaktør Guttorm Aanes fra Justis- og beredskapsdepartementet, som presenterte målsettingen bak kampanjen.
I den etterfølgende diskusjonen ble flere spørsmål reist:
- Hvordan brukes sosiale medier i offentlig kommunikasjon på innvandringsfeltet?
- Hvilke dilemmaer oppstår når sosiale medier brukes for å påvirke potensielt sårbare grupper?
- Hvilke lignende kampanjer finnes i andre europeiske land?
Se også:
- Jan-Paul Brekke snakket om funnene i NRK Nyhetsmorgen torsdag 31. august
- Sak på NRK 31. august, Facebook-kampanje om strengere asylforskrifter har nådd millioner
- Sak på Forskning.no fredag 1. september, Skremmekampanjen nådde mange mulige asylsøkere