-
Reisel, Liza
(2023).
Hvorfor velger gutter og jenter så ulikt og hva bidrar til endring?
-
-
Flatø, Martin
(2023).
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og utdanning
.
-
-
-
Flatø, Martin & Torvik, Fartein Ask
(2023).
Kjønnsforskjeller i modenhet .
-
Flatø, Martin
(2023).
Menn og det moderne arbeidslivet.
-
Flatø, Martin
(2023).
Forskning på gutters utfordringer i skolen: Årsaker, konsekvenser og tiltak.
-
-
Torvik, Fartein Ask; Flatø, Martin & Stoltenberg, Camilla
(2023).
Derfor må fleksibel skolestart prøves ut.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
-
-
Flatø, Martin
(2023).
Ready for School? Effects on school starters of establishing school psychology offices in Norway.
-
-
Reisel, Liza
(2023).
Aspirations and gender segregation: how to better understand the gender gaps in academic performance.
-
Modalsli, Jørgen; Cools, Sara & Strøm, Marte
(2023).
Occupational change, income growth and inequality in Norway, 1980-2019
.
-
Seehuus, Sara Marie Jorunn
(2023).
Female Advantage or Compensation? Gender and Social Origin Differences in Returns to School Performance in Norway.
-
Seehuus, Sara & Myklebust, Runa Brandal
(2023).
Kjønnsdelte utdanningsvalg og mannsunderskuddet i høyere utdanning.
-
Seehuus, Sara
(2023).
Gutter trenger ikke å få like gode karakterer som jenter.
[Internett].
Forskning.no.
-
Seehuus, Sara
(2023).
Enda skjevere kjønnsfordeling. — Regjeringen må ta dette på alvor.
[Internett].
Khrono.
-
Seehuus, Sara
(2023).
Kjønnsdelte utdanningsvalg – endring og stabilitet.
-
Torvik, Fartein Ask; Reeves, Richard; Reisel, Liza; Flatø, Martin; Seehuus, Sara Marie Jorunn & Solli, Ingeborg Caroline Foldøy
[Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen]
(2023).
Seminar on Men’s Equity: Education, Earnings, Health and Fertility.
-
Reisel, Liza
(2023).
Gender segregation in vocational education and training: The last frontier?
-
Reisel, Liza
(2023).
Uenighet om "guttekrise": Nye tall om kjønn og norsk arbeidsmarked.
[Avis].
Morgenbladet.no.
-
Reisel, Liza & Seehuus, Sara
(2023).
Men’s and women’s earnings 1980-2020. Are gender gaps in education leaving men with less education behind?
-
Reisel, Liza & Seehuus, Sara Marie Jorunn
(2023).
Kjønn og inntekt: Konklusjonen blir den samme om vi ser på timelønn.
Morgenbladet.
-
Reisel, Liza & Seehuus, Sara
(2023).
Likestillingsdebatten om gutter og menn er umoden.
Dagens næringsliv.
-
Reisel, Liza
(2023).
Feil om gutter og tidlig død.
Morgenbladet.
-
Reisel, Liza & Seehuus, Sara
(2023).
Kjønn og inntekt: Konklusjonen blir den samme om vi ser på timelønn.
Morgenbladet.
-
Reisel, Liza
(2023).
Studier med guttepoeng er tredoblet.
Klassekampen.
-
Barth, Erling; Reisel, Liza & Østbakken, Kjersti Misje
(2023).
Norge har ikke lenger et av de mest kjønnsdelte arbeidsmarkedene i Europa.
Dagens næringsliv.
-
Reisel, Liza
(2022).
Hva betyr kjønnsdelte utdanningsvalg for det grønne skiftet?
-
Reisel, Liza
(2022).
Hvorfor velger gutter og jenter så ulikt og hva skal til for å få til endring?
-
Reisel, Liza
(2022).
Hva om jenter for bedre karakterer fordi de må?
[Avis].
Morgenbladet.no.
-
Reisel, Liza
(2022).
Mannsutvalget skal prøve å løse "gutteproblemet" i høyere utdanning.
[Internett].
Khrono.
-
Reisel, Liza & Seehuus, Sara Marie Jorunn
(2022).
Flere kvinner enn menn i høyere utdanning.
-
Reisel, Liza
(2022).
Ni av ti i Theas bransje er menn.
[Internett].
Avisa Oslo.
-
Seehuus, Sara
(2022).
"Han har en av landets best betalte jobber. Se i hvilke 100 yrker du tjener mest".
[Avis].
Aftenposten.
-
Seehuus, Sara
(2022).
Jenter har vært i klart flertall i høyere utdanning de siste 20 årene.
[Internett].
Khrono.
-
Seehuus, Sara
(2022).
Lemet Máhtte (21) håper flere mannlige forbilder på kvinnedominerte utdanninger.
[Internett].
NRK.
-
Teigen, Mari
(2022).
Menn i motvind.
Dagsavisen.
-
Teigen, Mari
(2022).
Kvinners rettigheter og likestilling, forelesning på Utenriksdepartementets kurs.
-
Flatø, Martin
(2022).
Menns helse og utenforskap.
-
Teigen, Mari
(2022).
Man kan få inntrykk av at nå er det gutta som er taperne i samfunnet.
Morgenbladet.
-
-
Torvik, Fartein Ask
(2022).
Skolegang, psykisk helse og utenforskap med fokus på gutter.
-
Reisel, Liza
(2021).
Hva betyr kjønnsforskjeller i utdanning.
-
Reisel, Liza
(2021).
Hva betyr kjønnsdelte utdanningsvalg?
-
Flatø, Martin
(2021).
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Stoltenberg, Camilla
(2021).
Debatt om gutter, frafall og lesing.
-
Seehuus, Sara Marie Jorunn
(2021).
Nils Olav (24) går mot strømmen. Han er mannlig sykepleier.
[Internett].
Dagen.
-
Teigen, Mari & Holst, Cathrine
(2021).
The boy problem in Swedish and Norwegian commission reports.
-
Reisel, Liza
(2021).
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og det kjønnsdelte arbeidsmarkedet.
-
Reisel, Liza
(2021).
Mannsdominert yrke - Jeg skulle bli frisør, men endte som blikkenslager.
[Tidsskrift].
KK.
-
Seehuus, Sara Marie Jorunn
(2021).
De fleste velger tradisjonelt, men Åsgeir (37) valgte helt annerledes.
[Internett].
NRK.
-
Stoltenberg, Camilla
(2021).
Longitudinal data for gender, education and health.
-
Torvik, Fartein Ask
(2021).
Tidlig pubertet, bedre på skolen. Ekko/Nyhetsmorgen.
[Radio].
NRK P2.
-
-
-
-
-
Holst, Cathrine & Teigen, Mari
(2020).
Addressing the ‘Boy Problem’ in Sweden and Norway: Evidence and Ideology.
-
-
Flatø, Martin & Torvik, Fartein Ask
(2020).
Uriktige påstander om inntaksmodeller.
Bedre Skole.
s. 94–95.
-
-
Reisel, Liza
(2019).
Hvorfor så få mannlige barneskolelærere? Her og Nå.
[Radio].
NRK.
-
Flatø, Martin; Stoltenberg, Camilla; Ogden, Terje & Nereid, Camilla Trud
(2019).
Håper at helsesykepleierne blir lyttet til.
Sykepleien.
-
Flatø, Martin & Stoltenberg, Camilla
(2019).
Inntaket til videregående bør baseres på karakterprogresjon, ikke karakterer.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
-
Flatø, Martin
(2019).
Inntak basert på karakterprogresjon.
-
Flatø, Martin
(2019).
En skole for alle. Hvordan kan flere gutter lykkes?
-
Flatø, Martin; Stoltenberg, Camilla; Ogden, Terje & Nereid, Camilla Trud
(2019).
Det er ikke riktig at vi foreslår å fjerne plikten til skolehelsetjeneste.
Sykepleien.
-
Flatø, Martin
(2019).
Demografiske perspektiver på den nylig fremlagte NOU-en om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og utdanningsløp.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Overlevering av rapporten fra Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Flatø, Martin
(2019).
Debatt med Erlend Lae Solberg og Audun Lysbakken om karakterprogresjon i Dagsnytt 18.
[TV].
NRK.
-
Flatø, Martin
(2019).
Tiltak i videregående opplæring. Presentasjon for Kunnskapsdepartementet om tiltak i Stoltenbergutvalgets NOU 2019:3.
-
Flatø, Martin; Stoltenberg, Camilla; Lervåg, Arne; Løken, Katrine Vellesen & Ogden, Terje
(2019).
Vi vil vite mer om barna.
Klassekampen.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Reisel, Liza
(2019).
Betydningen av kjønn for ungdommers utdanningsvalg.
-
Flatø, Martin; Solli, Ingeborg Caroline Foldøy; Stoltenberg, Camilla & Torvik, Fartein Ask
(2019).
Progresjonsbasert opptak - et mer rettferdig inntakssystem.
Bedre Skole.
s. 10–15.
Vis sammendrag
I Oslo og flere andre fylker er det debatt om inntakssystemet til videregående skole. Et inntakssystem som baserer seg på karakterprogresjon i stedet for karakterer, vil kunne redusere sosiale forskjeller og gi økt valgfrihet til elever som i dag faller ut av videregående opplæring.
-
Flatø, Martin & Lomsdalen, Christian
(2019).
Martin Flatø om inntak til videregående.
[Internett].
Lektor Lomsdalens innfall (podcast).
Vis sammendrag
Hvordan skal vi sikre at elevene får like muligheter til å velge den videregående skolen de ønsker og hva skal vi ha som kriterier? Finnes det alternativer ut over karakterbasert inntak og nærskoleprinsippet? Hva vil sikre mest rettferdige ordninger? Hvordan hindrer vi egentlig segregering i «skolemarkedet» på et sted? Jeg snakker med Martin Flatø, forsker ved Folkehelseinstituttet og tidligere sekretær for Stoltenbergutvalget om den inntaksmodellen de kom frem til i sitt arbeid.