Audun Beyer

Bilde av Audun Beyer
English version of this page
Stillingstittel Forsker II
Grad Ph.d.

Medieviter med en sterk interesse for politisk kommunikasjon

Audun Beyer er utdannet medieviter. I sin forskning har han vært opptatt av politisk kommunikasjon, nyheter, opinionsdanning og mediepåvirkning, stort sett basert på kvantitative data.

Hans forskning er publisert i flere internasjonale tidsskrifter, og har mottatt priser på konferanser i regi av International Communication Association (ICA) og Association for Education in Journalism and Mass Communication (AEJMC).

Emneord: Valg og demokrati, Digitalisering, Migrasjon

Publikasjoner

  • Aalberg, Toril & Beyer, Audun Nesheim (2015). Human Interest Framing of Irregular Immigration: An Empirical Study of Public Preferences for Personalized News Stories in the United States, France, and Norway. American Behavioral Scientist.  59(7), s 858- 875 . doi: 10.1177/0002764215573258 Vis sammendrag
  • Beyer, Audun Nesheim & Matthes, Jörg (2015). Public Perceptions of the Media Coverage of Irregular Immigration: Comparative Insights From France, the United States, and Norway. American Behavioral Scientist. . doi: 10.1177/0002764215573253
  • Beyer, Audun & Matthes, Jörg (2015). Attitudes toward illegal immigration and exposure to public service and commercial broadcasting in France, Norway, and the United States. International Journal of Communication.  9(1), s 3264- 3279
  • Figenschou, Tine Ustad; Beyer, Audun & Thorbjørnsrud, Kjersti (2015). The moral police : agenda-setting and framing effects of a new(s) concept of immigration. Nordicom Review.  36(1), s 65- 78 Vis sammendrag
  • Matthes, Jörg & Beyer, Audun Nesheim (2015). Toward a cognitive-affective process model of hostile media perceptions: A multi-country structural equation modeling approach. Communication Research. . doi: 10.1177/0093650215594234
  • Waldahl, Ragnar & Beyer, Audun (2015). Offentlig opinion og politisk kommunikasjon, I: Øyvind Ihlen; Eli Skogerbø & Sigurd Allern (red.),  Makt, medier og politikk: Norsk politisk kommunikasjon.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215024585.  3.  s 34 - 46
  • Beyer, Audun & Figenschou, Tine Ustad (2014). Human-Interest Fatigue: Audience Evaluations of a Massive Emotional Story. International Journal of Communication.  8, s 1944- 1963 Vis sammendrag
  • Beyer, Audun; Knutsen, Carl Henrik & Rasch, Bjørn Erik (2014). Election campaigns, issue focus and voting intentions: Survey experiments of norwegian voters. Scandinavian Political Studies.  37(4), s 406- 427 . doi: 10.1111/1467-9477.12029 Vis sammendrag
  • Figenschou, Tine Ustad & Beyer, Audun (2014). Elitene, minoritetene og mediene: Definisjonsmakt i norsk innvandringsdebatt. Tidsskrift for samfunnsforskning.  55(1), s 25- 54
  • Figenschou, Tine Ustad & Beyer, Audun (2014). The Limits of the Debate: How the Oslo Terror Shook the Norwegian Immigration Debate. The International Journal of Press/Politics.  19(4), s 430- 452 . doi: 10.1177/1940161214542954 Vis sammendrag
  • Beyer, Audun (2013). Political superstars: Celebrity politics and the media. Internasjonal Politikk.  71(4), s 581- 590
  • Beyer, Audun (2013). Politiske superstjerner: Kjendispolitikk og mediene. Internasjonal Politikk.  71(4), s 581- 590
  • Beyer, Audun (2010). Hvordan studere generiske nyhetsrammer? forslag til metodiske forbedringer. Norsk Medietidsskrift.  17(2), s 162- 179
  • Beyer, Audun & Waldahl, Ragnar (2009). Partibarometre i mediene. Samsvarer presentasjonen med nasjonale og internasjonale anbefalinger? Resultater fra valgåret 2005. Tidsskrift for samfunnsforskning.  50(1), s 55- 70 Vis sammendrag
  • Waldahl, Ragnar & Beyer, Audun (2008). Meningsmålinger og valgkamp i USA. Internasjonal Politikk.  66(2-3), s 435- 449

Se alle arbeider i Cristin

  • Ringdal, Nils Johan & Beyer, Audun (2008). Georg Valentin von Munthe af Morgenstiernes forunderlige liv og reiser. Aschehoug & Co.  ISBN 9788203188336.  784 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Beyer, Audun; Brekke, Jan-Paul & Thorbjørnsrud, Kjersti (2017). Communicating borders : informing migrants and potential asylum seekers through social media. Rapport - Institutt for samfunnsforskning. 2017:04. Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Beyer, Audun (2012). Valgets nyhetsrammer. Produksjon, innhold, opinion.
  • Waldahl, Ragnar; Aardal, Bernt & Beyer, Audun Nesheim (2006). Påvirkes velgerne av meningsmålinger?.

Se alle arbeider i Cristin

  • Beyer, Audun (2016, 09. september). Komikere i politikken. [Radio].  Radio Nova.
  • Beyer, Audun Nesheim (2015). Bokanmeldelse av David Nicolas Hopmann & Morten Skovsgaard (red.) Forskningsmetoder i journalistik og politisk kommunikation København: Hans Reitzels Forlag 2014. 381 sider. Tidsskrift for samfunnsforskning.  56(1), s 112- 115
  • Beyer, Audun (2014, 21. juni). Kjendiser i politikerklær.  Vårt land.
  • Beyer, Audun (2014, 12. januar). Mediene skygget unna innvandring etter 22. juli. [Internett].  vg.no.
  • Beyer, Audun (2014). Politiske superstjerner: Kjendisaktivisme og politikerkjendiser. Hvor hender det?.
  • Figenschou, Tine Ustad & Beyer, Audun (2014). The Limits of the Debate. How the Oslo Terror Attacks shook the Norwegian Immigration Debate.
  • Beyer, Audun (2013). Book review of the book ‘Civic Experiences and Public Connection’ (Kaun, 2012). Nordisk Østforum.
  • Beyer, Audun (2013, 13. desember). Politikerkjendiser. [Radio].  NRK P2 - Politisk kvarter.
  • Beyer, Audun & Figenschou, Tine Ustad (2013). Burglar Alarm Fatigue. Media-hype, human-interest frames and audience reactions to a real-life news serial.
  • Figenschou, Tine Ustad & Beyer, Audun (2013). Norwegian Identity Revisited: How the 22/7 Terror Attacks Shook the Immigration Debate.
  • Matthes, Jörg & Beyer, Audun (2013). Toward a Cognitive-affective Process Model of Hostile Media Perceptions: A Multi-Country Structural Equation Modeling Approach.
  • Andresen, Kari & Beyer, Audun (2012, 18. juni). Forskeruenighet om kvalitet på nyheter. [Internett].  forskning.no.
  • Andresen, Kari & Beyer, Audun (2012, 13. juni). Spillet om nyhetene. [Internett].  uio.no.
  • Beyer, Audun (2012). Bokanmeldelse av: Christina Holtz-Bacha & Jesper Strömbäck, J. (eds.): Opinion Polls and the Media. Reflecting and Shaping Public Opinion. Nordicom Information.  (3-4)
  • Beyer, Audun & Figenschou, Tine Ustad (2012). The consequences of mediatized news serials – what does the audience say?.
  • Beyer, Audun (2011, 12. august). - Mindre sirkus, mer politikk. [Internett].  nrk.no (http://nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7747273).
  • Beyer, Audun (2011, 12. august). Intervju om valgkampen etter 22. juli. [Radio].  NRK Kulturnytt.
  • Beyer, Audun (2009, 11. september). Erna er twitter-dronningen.  VG.
  • Beyer, Audun (2009, 08. september). Forsker på fjernsynets valgdekning. [Internett].  NRK Torget.
  • Beyer, Audun (2009). Generic news frames and content analysis. A strategy for better measurement and operationalization of generic news frames.
  • Beyer, Audun (2009, 10. mars). Meningsmålinger i mediene. [Radio].  NRK P2 - Politisk kvarter.
  • Beyer, Audun (2008). Partibarometre i mediene.
  • Waldahl, Ragnar; Beyer, Audun & Leira, Halvard (2008). Meningsmålinger gir ikke svaret. USA-VALG: HVOR PÅLITELIG BILDE KAN MENINGSMÅLINGER GI AV OPINIONSFORDELINGEN, OG HVILKE SPESIFIKKE UTFORDRINGER KNYTTER SEG TIL AMERIKANSKE PRESIDENTVALG?. Dagbladet.
  • Waldahl, Ragnar & Beyer, Audun (2007). Lar vi oss påvirke av meningsmålinger?. Minerva.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 15. mai 2017 10:04 - Sist endret 29. juni 2017 12:53